söndag 3 juni 2012

Lappuggla!

Större bild - Klicka på bilden!


Idag på förmiddagen skulle vi åka och kolla en adress som vi inte visste var det låg i stan eftersom vi har ett möte där imorgon.
Så jag hade absolut inte räknat med det som hände sedan efter att vi varit där och fått bekräftat att...jaha, där låg det...sedan hade vi fixat kaffe med dopp och tänkte åka en sväng och som vanligt så blev det...ehhhuum, var ska vi dra då?
Jamen vi tar vägen utåt Nynäs...sagt och gjort...vi åker lite lugnt och stilla och som vanligt så kollar man ju lite åt sidorna om det kan vara något intressant uppe i träden eller ute på åkrarna.
Sen när vi kommer fram till Hånö säteri så sitter vi och babblar frugan och jag...och så helt plötsligt får jag se en välbekant figur sitta i trädet alldeles vid vägkanten, två manslängder upp på en gren och inga grenar och annat skit i vägen.
Jag;...men för helvete...såg du...?...nä, säger frugan...va´äre?...det satt en lapp i trädet...!
Shit...jag drar vidare för att inte skrämma upp den...stannar 50 meter bort ungefär och vilken tur att jag hade gluggen med mig idag då!
När frugan är med brukar den få vara hemma...hon blir bara irriterad när jag ska fota..."äru inte färdig snart?"...typ...men i alla fall jag laddar "bössan" och börjar med att fota utan stativ...närmar mig och närmar mig...och kollar noggrant hur den reagerar...jag vill ju inte skrämma den...men den sitter jovialiskt kvar och verkar inte ta någon notis om mig...visslar lite för att se om den reagerar...den vrider på huvudet lite men ingen större reaktion...eller rättare...ingen reaktion alls...sen verkar det som om den sitter och somnar...jag skrapar lite på foten för visslingarna bryr den sig inte om efter att jag visslat ett par ggr...tittar upp så jag får ögonkontakt med den...och passar på att ta bilder...tänk att man aldrig kan se sig mätt på lapp...och denna lapp är ju alldeles speciell (för mig) så tillvida att den är min alldeles "egna" lapp...första gången som jag hittar lapp själv!
Efter att jag tagit en massa bilder och gått tillbaka till bilen så kom jag på...men...vad hade jag för ISO?...äsch...1600...behöver jag ha så högt...nääää...fasen också...ahhhh....jag går tebax å tar lite fler bilder med lägre ISO...drar ner till 400 och tiderna blir ju därefter med det mulna vädret men ändock gillar jag ljuset eftersom det blir ett jämt och fint ljus utan att riskera utfrätta högdagrar...men det verkar räcka till ändå...med VR på...
Behöver jag säga att jag är sååååååååå nöjd med kameran...funkar alldeles ypperligt med konvertern 2,0!





Hånö - 3 juni 2012
D800 - 500 + 2,0


11 kommentarer:

Lasse sa...

Grattis !! Fin historia!

Ingalill sa...

Vilken upplevelse! Fina bilder!!

Helma sa...

I think this is really one of the most beautiful owls out there. Unfortunately, you that here in the Netherlands only see in a zoo. Really beautiful series of this owl. Greetings, Helma

tobias sa...

bildkvalitén ä ju i en klass för sej, förstår att du är nöjd. Lappugglan är ju superfin alltså, bra fotat!

Anonym sa...

Det är till att ha tur ibland!

Grattis

Brita sa...

Lappugglan , en av mina favoriter. Blir riktigt avundsjuk, men så roligt. Superfina bilder/Brita

Klas sa...

Vilken turdag och smart gjort att inte tvärbromsa och backa tillbaka, en del djur gillar inte sådant. Du har med ditt objektiv och konvertern kommit riktigt nära här, hade varit kul med en lite mer utzoomad bild oxå. Skärpan i topp, det måste även jag som Canonanvändare erkänna ! / Deerhunter

Klas sa...

Vilken turdag och smart gjort att inte tvärbromsa och backa tillbaka, en del djur gillar inte sådant. Du har med ditt objektiv och konvertern kommit riktigt nära här, hade varit kul med en lite mer utzoomad bild oxå. Skärpan i topp, det måste även jag som Canonanvändare erkänna ! / Deerhunter

strandskatan sa...

Åh, vilka läckra bilder!!!
Rolig berättelse också ;)
Ha en fin dag
Halina

Ingemar Pettersson sa...

Grattis, grattis Steffe!!
Underbara bilder från detta fantastiska möte. Jag tror att man förlänger livet minst ett år vid dessa tillfällen. Dina prylar och du själv fortsätter att imponera när det gäller kvalitén.
Ha det!
/Ingemar

Useful Links sa...

Underbara bilder och en härligt beskriven historia, fantastiskt att skåda en alldeles egen Lapp, är ju extra fantastiskt :-) Hoppas du får möjlighet att spendera mer tid med den lilla sötnosen. Grattis till en härlig naturupplevelse :-) //Maria