torsdag 12 maj 2011

Hemma igen...

Större bild - Klicka på bilden!

Tofsvipa - Öland -12 maj 2011

...från Öland...underbart väder...kanonväder helt enkelt med lagom värme, sol alla dagar från söndag till idag torsdag...ingen blåst att tala om...och vilka morgnar sen, med det där rosaskimrande ljuset utåt havet ...hur bra som helst tajmat med vädret...helt fantastiskt!
Men jag har inte fotat det där rosaskimrande utan mer siktat in mig på fåglar, insnöad som jag är på dem!  :-)
Lösningen för oss båda blev att jag drog iväg vid femtiden på morron och frugan fick sova tills hon vaknade...så blev vi båda nöjda...jag kom "hem" vid tiotiden och vi åt frukost och sen drog vi ut på Öländskt upptäcktsfärd lite här och var där vi tyckte det verkade intressant.
Bl.a. kikade vi på lite nerfarter på lite olika platser vi fått tips om...vid Ventlinge och "golfbanan" var ju en kanonplats...Tack för det D!!
Skärfläcka hade jag tänkt mig men det får bli en annan gång med lite mer tid för mig själv att verkligen kunna sitta med den tålamod som behövs för det ändamålet.
Bilden ovan visar en liten nästan nyfödd tofsvipeunge...hela vägen ner till fyren kunde man se dessa sötisar lite varstans på båda sidor om vägen...svåra att upptäcka men så rörde det på sig helt plötsligt och då kunde man upptäcka kanske tre, fyra stycken som tultade runt.
Bedårande minst sagt!!
Snacka om att man smälter när man ser dem!!

Bilder kommer vartefter...om datorn fungerar...än så länge funkar det...peppar peppar!

Ses!

4 kommentarer:

Lasse sa...

Vad sugen jag blir när jag läser om din underbara upplevelse. Låter som en förträfflig tur!

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...


Välkommen tillbaks ! :)
Låter helt klart som en härlig resa - ser fram emot fler bilder... :)


Henke :)

Lasse sa...

Va bra att inläggen är tillbaka, men dessvärre är alla kommentarer borta som skrevs dessa(denna) dag...

Nytt försök: Trevlig resa ni gjort, låter som ett underbart upplägg. Tidiga mornar, se och höra och fota. Sedan frukost...Mmmm Underbart!

SonjaC sa...

Så otroligt söt tofsvipeungen är, vilka stora fötter den har.