onsdag 17 mars 2010

Stativ beställt!


Benro - A 458 M8 - Ny modell
Aluminum blev det som kostar 2095 kr jämfört med C-modellen (Carbon) i samma stuk som gick på 5295 kr och jag vet inte om det är värt att lägga tretusen mer för att få 20% högre styrka och 10 % lättare...jag anser inte att det är en motiverad prisskillnad i förhållande till vad man uppnår, för så stor skillnad är det inte.
Anledningen till köp är att jag idagsläget har ett Manfrotto och det är väl egentligen inget fel på det men det är lite för klent att ha stora gluggen på den...kände på ett stativ som två killar hade när jag var till Vrena och fota drummel...de hade Benro och det kändes hur bra som helst, stabilt och stadigt.
Jag har varit inne på tidigare att köpa ett stativ men bara tittat på Gitzo och andra dyra alternativ som kostar uppåt 8000 kr och det är för mycket men så dök då Benro upp som ett billigare allternativ och enligt de i Vrena som jag träffade så skulle det inte vara så mycket sämre, de var helnöjda med det märket...och...nu är det beställt som sagt!

5 kommentarer:

Edvard sa...

Har man inga utvecklingskostnader att tala om, dvs att man glatt kopierar vad andra utvecklar, så kan man självklart hålla lägre priser. Sen om det är bra eller dåligt för oss konsumenter i det långa loppet låter jag vara osagt.

Anonym sa...

Jo...bra eller dåligt är frågan men som konsument och med inte hur mycket pengar som helst så är det klart att jag tar det billigare alternativet om skillnaden i pris är så pass mycket som flera tusen...och jag kan inte tänka mig att kvaliteten kan vara så mycket sämre...jag går på att de som jag träffade var nöjda med sina och sen har jag också fått ngn hum någonstans ifrån att Benro o Gitzo har något ihop men om det är sant vet jag inte.

Steffe

Edvard sa...

Ja någon kvalitetsskillnad lär det inte vara. Det är inte direkt nå magiska materialval i ett stativ från Gitzo. När man väl kollat hur det sitter ihop så är det bara att göra ett likadant. Det som rent hypotetiskt skulle kunna skilja dem åt är att Benro skulle ha sämre kvalitetskontroll, men och andra sidan skulle du ju märka det direkt då du testar stativet för första gången.

Såvitt jag vet är Benro ett fristående företag och Gitzo ägs av Vitec Group. Kan tänkas att de strider i rätten förståss :)

http://vastkustenfoto.wordpress.com/ sa...

Är du nöjd med stativet!?? verkar vara ok ju!

Mvh
Magnus

Anonym sa...

Har inte fått hem det ännu!

Steffe