tisdag 30 mars 2010

Sprutgurka...


...var den bild jag skulle ha lagt in igår när jag skrev om den nya kategorin på hemsidan.
De här lustiga sakerna såg vi när vi var ute och byvandrade på La Gomera en dag och på en plats växte massor av såna.
Ullis böjde sig ner för att ta i och känna på en sån här då den helt plötsligt släppte från stjälken och sprutade ut en vätska och frön rätt upp ansiktet på Ullis!
Hon blev ju naturligtvis alldeles förskräckt och undrade om vätskan var farlig eller så på något vis.
Vi testade med en lite pinne på flera "gurkor" att peta på dem och de släppte med ett kick från stjälken sprutade ut vätska...en mycket lustig växt och vi frågade sen på hotellet om de visste vad det var, men ingen kunde svaret.
Väl hemma så googlades det hejvilt för att hitta ett svar om vad det kunde vara och efter lite sökande så kom svaret.

4 kommentarer:

Micke sa...

Världen är fulla med intressant växter! Såg på TV att det fanns en växt och om man bryter den så kommer det ut vit vätska som gör en blind på nolltid om man får i ögat. Ja man får akta sig för växter :)

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...

Visst är det intressant med växter ! Själva håller vi nu på med ett ganska intressant projekt - en polare köpte en massa olika palmfröer som dottern har fått i uppgift att dra upp åt honom. Samtliga palmer lär enligt beskrivningarna klara temperaturer ner till -40°C. Jag hoppas att inte polaren fattat fel och att det var Farenheit, för i så fall klarar de bara temperatur ner till ca +4°C och meningen med palmerna är att de ska stå utanför deras klubb som de håller på att starta upp nu... Ja ja, det blir hans problem - dottern är i alla fall lovad att få 10:- per decimeter som hon drar upp åt honom så hon är taggad till tusen... :)


Henke :)

Eva in Athens, Greece sa...

Skriver just ett inlägg om sprutgurka och ska länka till ditt inlägg! Men berätta, hur gick det med ögonen? För vad jag läst är saften fruktansvärt giftig.

Eva in Athens, Greece sa...

Undrade faktiskt varför du inte svarade på frågan, Stefan, men nu hittade jag svaret på min gamla blogg - tack!
Här är länken till mitt inlägg om sprutgurka:
http://evaiaten.blogspot.com/2011/07/sprutgurka-och-en-fargglad-nyckelpiga.html
Du får gärna titta på inlägget jag skrivit idag också om en mystisk markslingrande växt - kanske vet du vad det är?