onsdag 11 februari 2009

Steffes taverna

Åkte till Hummelvik igår på morgonen för att kolla om Kungsfiskaren syntes till...satt två timmar på en brygga där...vände mig om en gång och fick se den flyga iväg från en brygga och över till andra sidan till en ö.
Svårfångad gynnare men jag såg de vackra färgerna, vilken lyster och fågeln känns mer som en tropisk art i jämförelse med de arter som annars syns vid Hummelvik.
Storskrakar, sothönor, änder, svanar, måsar av olika slag och så kommer denna lilla färggranna stjärna som det inte går att ta miste på iom de färger som den har och som lyser upp även om den är snabb i farten.

Efter Hummelvik besöktes Steffes Taverna...alla talgbollar och jordnötter hade gått åt plus att mataren var på upphällningen!
Så nästa gång blir det påfyllning!
Men det är fortfarande mestadels bara mesar och talgoxar som det är en mängd av men en ny gäst såg jag i alla fall igår.
Gulsparv...kul och den var inte så blyg heller...men ännu mindre blyg var en blåmes som kom och satte sig bara ngn meter framför mina fötter och tittade upp på mig!
Kul när det rör på sig!

Idag blir det hörselvila...ibland är tystnaden ljuvlig...nu ska jag fika med en marmeladmacka och Ullas nybakta kokostoppar!
Hon ringde för fem minuter sen och berättade att hon fått tjänsten som hon sökt!
GRATTIS ÄLSKLING OCH LYCKA TILL!

Får se om det händer något idag på uteplatsen som man kan göra ngn bild på som kanske är värt att lägga in här!

Ses!


Gulsparv


Gulsparv


Gulsparv


Talgoxe


Blåmes


Entita

7 kommentarer:

Fredrik sa...

Hallå!

Gillar första bilden på gulsparven, riktigt snygg!

Vi har ju en Kungsfiskare här uppe i Huddinge också. Man kanske skulle ge sig dit för att försöka se den åtminstone...

/F

Anonym sa...

Hallå Fredrik!!

Tack...jamen det är rätt så kul ändå att sitta och titta på fåglarna även om det inte är några rarrisar...Har fått en vägbeskrivning av Daniel på NFF till knugen vid Huddinge...haft en tanke på att göra ett drag...men nu ska det visst bli skitväder igen så...vi får se...

Anonym sa...

Väldigt vackert. Jag gillar första gulsparven också, och talgoxen ser för rolig ut så där inklämd mellan grenarna. Alla fågelbilderna är bra.

Anonym sa...

Hehe det verkar välbesökt minsann. :)
Snygga bilder!

Anonym sa...

Sonja o Kristofer!
Tack!

Anonym sa...

Det börjar röra på sig.. Riktigt kul med gulsparven och jag kan inte förstå att alla får entita utom jag :D

Gulsparven gör sig riktigt bra i detta vitgråa väder. Den lyser som en lampa ju. Väldigt fina bilder på den allihopa tycker jag...

mvh // johannes

Anonym sa...

Tack...men den där Titan var jobbig...det tog ett bra tag innan jag fick den på bild...ville inte sitta där jag ville...precis hopplös men sen fick ja´n i alla fall! :-)