måndag 3 augusti 2015

En dag vid våtmarken...

Större bild - Klicka på bilden!


...en dag som började tidigt, vid strax efter fem...mörkret hade ännu inte vikit hädan riktigt...kaffet bubblade färdigt i kaffebryggaren och hälldes upp i termosen...diverse godsaker att inmundiga under dagen fixades också...
Allt med...?...kamera okej...?...batterierna laddade...? Jag själv fit for fight!
Jepp...!
Dags för avfärd...dimbankarna avlöste varandra på vägen ut...underbart vacker morgon...solen på väg upp...kan bli en fin dag...om det inte blir som det har varit att det under denna mycket märkliga kylslagna sommar ska börja regna under dagen...väderrapporterna går ju inte att lita på för fem öre...
Nåväl...en halvtimme trekvart senare framme och nu idag ska jag sitta på en annan plats mot vad jag brukar och se om det funkar där.
Fippel med gömslet...klart...!
Installerad och klar...nu kan ni komma...flygfän...!
MEN...inte ett liv...jo på andra sidan...aphåll...klockan tickar på...framåt 8-tiden kommer ett mess från frugan..."nå liv"?
Nä...men jag sitter ändå för det är kul att sitta och bara titta på den vackra naturen...koppla av å få lite egentid...du vet...! :-) ...och det finns ju lite liv på andra sidan...så kanske, kanske...så får vi se vad som händer och fötter under dagen...
Framåt nio-tio så börjar det röra på sig...mycket måsfåglar och tofsvipor i farten...fiskgjusen drar runt och jagar och gör några dyk men ser inte att den får någon fisk...aphåll som sagt...nu börjar det komma en hel del örnar...det bara vimlar av örnar helt plötsligt...som på en given signal så är hela våtmarkens luftrum full av örnar...jag räknar väl till bortåt en 20-25 stycken bara så där på en höft och då har jag inte räknat de som sitter på andra sidan som jag kollat in med kameragluggen...kanske mellan fem och tio stycken i vassen här och var...helt otroligt...aldrig varit med om något liknande!
Det här slår ju vinterns åtelsittningar med råge...dels för att det är på riktigt så att säga och dels att det är så fin natur MENsom alltid finns ett MEN med i spelet och det är det där förbannade avståndet...men nog ska jag väl kunna fixa till några bilder av de över femhundra jag tog igår...ovanstående är en bild som jag lägger ut som en liten blänkare...det blir bara den för tillfället...för idag ska vi dra till Ockle och käka våfflor på Skärgårdsvåfflan...
Bilden var det ja....tycker inte den skäms för sig...det blev till att försöka hålla nere ISO:t för att kunna dra upp bilderna lite...beskuret ca 20-30% och jag är nöjd med resultatet just på denna bild...har bara kollat lite snabbt på bilderna men nog ska det kunna gå att få fram några till...hoppas jag.
Dagen fortskred med att örnarna "kom och gick"...aldrig mindre än fem under hela dagen...var aldrig utan så att säga...helt fantastisk dag blev det till slut och dagen slutade framåt 6-tiden då jag kände mig nöjd...och en vadare fick jag med mig hem på bild...det var det enda...för tanken var ju att det skulle bli en vadardag men örnar är ju inte illa det heller! :-)
Men jag såg rätt så många vadare i gluggen ute vid "öarna" lite längre ut...tror jag såg rödspov bl.a.

Nähej...nu Skärgårdsvåfflan nästa...öppnar 11:00.

Ses!

P.S.
Jodå...det kom några stänk...men gick över ganska snabbt men det såg väldigt mörkt ut ett tag.
Som tur var så drog regnmolnen bort åt rätt håll!

1 kommentar:

Klas sa...

Hade det inte kommit från detta håll hade jag trott att det var en redig fiskar (läs örn)-historia. Du ser på en dag lika många örnar jag hittills sett under hela fotografiska karriären. Orättvist!!
Bilden blev inte så dum, den heller.
/ Deerhunter