tisdag 16 april 2013

Våren går framåt...

Större bild - Klicka på bilden!


...med stormsteg...nja, stormsteg är väl att ta i men framsteg gör den...idag har jag gjort en vårtur runt lite här och var för att se hur långt gånget våren är...första anhalt var till kojan och checka av om C har rensat ut lite träd och sly vid sjökanten som vi pratat om i vintras enär tanken är och var att det ska bli lite luftigare och kanske att örnarna inte känner sig så otrygga med träden runt ikring dem på platsen...alltså för att de ska få fria flyktvägar...och det hade C gjort...ett riktigt duktigt arbete...och så fick P som han ville med rönnen...som han tjötat om den! ;-)
Jag säger på ren inhemsk adekvat vokabulär..."det såg skitbra ut"...! 
Tack för det C!


 Efter att ha fipplat och pysslat med lite av varje vid kojan en stund så drog jag vidare till
Lövsund och där sågs de första Sädesärlorna...4 stycken...ett härligt vårtecken!
Och mat hade en av dem i näbben som synes på bilden ovan...var den hade fått tag i den där larven kan man ju undra, så kallt och isigt som det fortfarande är på marken?
Tranorna hördes trumpeta långt bort på andra sidan sjön och gässen bidar sin tid på isen och vad beträffar is så är insjöarna fortfarande isbelagda och om jag får gissa så tror jag att det åtminstone blir en vecka till som isen ligger...våren är väldigt seg som sagt.
Och ingen värme alls att tala om...temperaturen idag har legat på bara 3 till 4 plugrader...och till råga på allt så har det regnat rätt så skapligt från middagstaget framåt eftermiddag...just nu halvfem så har det slutat regna och det har ljusnat lite men fortfarande mulet.
Det var väl vad jag hade att rapportera om våren idag...eftersom vädret inte var det bästa så fann jag för gott att dra hem vid middagstid.




3 kommentarer:

Brita sa...

Vill och ska försöka lära mig lite om fåglar. Fina bilder som vanligt. Är det grågås?

/Brita

Fjällripan sa...

Kul att sädesärlan kommit :) å jättefina bilder på gässen!

Klas sa...

Härliga uppställ på den grågåsen! Egentligen är de ju riktigt vackra fåglar och det kan jag säga som inte bekymras över hundratals gäss på marker jag inte äger... / Deerhunter