måndag 5 september 2011

En stor jävla käftsmäll...

Större bild - Klicka på bilden!

Varg vid Lövsund - Aprilskämt - 2010

...för naturfotografin med anledning av avslöjandet att årets naturfotograf 2010 - Terje Hellesö fejkat sina bilder med att inkopiera lo, grävling samt mårdhund i bilderna och gud vet hur mycket fixa och trixa det har varit och när allt började... kommer här några rader och tankar utifrån min horisont.
.
VEM hade kunnat drömma om detta…fanns inte i min föreställningsvärld att denne mannen skulle ha fuskat med bildmanipulation, jag trodde inte heller att det var riktigt med hans erkännande.
Kan ngn fippla o fejka åt ena hållet så går det väl att fippla o fejka åt andra hållet så det är nog ngn som "hackat sig in" och skrivit i hans namn…så tänkte jag länge innan det gick upp för mig att det var sant allt detta…har haft svårt att somna på kvällarna…tänker mycket...dels för Terje och Malins skull men också för att det blev så stort av allt detta…drevet som går och att de mår så dåligt.
Visst...han får väl skylla sig själv men det måste ju ändå finnas proportioner, sans och måtta i hur stort drevet får bli.
Saklig kritik är väl en sak men detta drev som blev...skrämmande och vad elaka människor det finns!
Har läst en del på vissa forum och det är vämjeligt hur människor kan uttrycka sig i skrift bakom ett anonymt nick!
.
Tänk när man suttit vid datorn och beundrat hans lodjursbilder och avundsjukt tänkt/önskat att en dag själv få möta ett lodjur i frihet ute i någon natur någonstans och också få möjlighet att fotografera det/dem...jag har lusläst allt han skrivit på sin blogg om sina möten med lodjuren och godtroget godtagit allt och svalt det med hull och hår och så visar det sig att allt är bara ljug från början till slut.
Hur många bilder har han fejkat, när började det...?
Varför?
Han som förespråkat att allt ska göras i kameran...photoshop visste han knappt vad det var...han som stått på föreläsningarna och predikat ärlighet i den fotografiska gärningen, han som anklagade FS för fotostöld av hans bild (er) och sen nu då själv gör precis likadant.
Plockar copyrightade bilder på nätet och klipper och klistrar in dem i sina egna bilder...hur faaaan tänkte du Terje?
Hans goda namn, som föreläsare, identitet som välrenomerad naturfotograf och yrkeshedern är som bortblåst...medlem i Naturfotograferna där ärlighet, moral är ledstjärnan och bildmanipulation totalförbjudet.
Hans inkomstkälla som naturfotograf är förbrukad...kanske för all framtid.
.
Var står jag själv...lilla obetydliga jag, den enkla hobbyfotografen...amatören...mitt i allt detta med bildmanipulation...jo, jag kan som jag brukar säga "fippla lite med mina bilder" och med fippla menar jag att klona bort en kvist, gren, dammkorn...bilderna på Gärdsmygen häromdagen har jag tagit bort ett par överexponerade ormbunkskvistar längst till höger på bilden och lite uppåt och en ful fläck nere till vänster men att gå så långt som att klippa och klistra är helt tabu för mig och varför skulle jag?
Om det inte gäller ett aprilskämt då förståss...minns vargbilden som jag lagt ut ovan! ;-)
Sen kan jag ändra karaktär på bilder av landskap...minns allén där jag ändrade till sepia och tonade och så...men det är långt, långt kvar till klipp klipp...
Var går gränsen för manipulation...för min del så är det vid klipp, klipp...annars är det sedvanligt "mörkrumsarbete" som gäller för att få till bildernas kontrast, ljus, hög-lågdager justering och slutligen skärpning.
Sen hur mycket man behandlar bilderna beror ju också på i vilket sammanhang de ska visas...tänk modemagasinen...snacka om shoppade bilder där!
Nog om det...
.
Sen är det ju så också...jag har inga prestationskrav, jag tjänar inga pengar på mitt fotograferande...faktum är att jag fan i mig inte tjänat en spänn sen jag började fotografera digitalt utan bara haft utgifter på mina fotoprylar.
Och jag vill inte tjäna några pengar...vill inte ha några krav...foto ska vara lustbetonat...ena dagen...näfan, ingen lust idag...nästa dag så är suget tillbaka igen...typ så.
Är man naturfotograf och har det som yrke och kanske sitter i en ekonomisk knipa eller att man tycker att man inte lever upp till epitetet "Årets naturfotograf" utan vill ha ännu bättre bilder, ännu mera berömmelse o.s.v. kan det vara lätt att göra övertramp...och har man gjort ett övertramp och märker att "fan, det här gick ju bra!" så är det säkert ännu lättare att göra ett till och ett till sen löper det bara på iom att man blir mer och mer van vid att trixa och fixa med bilderna.
.
Jag har sen jag började med digitalfotogafering varit mest intresserad av att fotografera fåglar i så bra ljus och så bra skärpa som möjligt...som jag ser det så har det inte ansetts riktigt fint i vissa naturfotokretsar att vara en "avbildare"...utan, om vi tar ett par exempel, så ska det vara murriga, dova bilder med fåglar i svart silhuett och kanske en avståndsbild på en uv långt bort i fjärran någonstans sittandes på en gren mot natthimlen...DÅ är det BRA bilder!
Det går trender även inom naturfoto!
Jag har inga belägg för epitetet "avbildare", att det verkligen är så utan det är bara en känsla jag fått iom de bilder jag publicerat på en del forum och om man tittar på de bilder som publicerats av andra och de kommentarer som getts...divergensen dem emellan.
Jag är stolt över att vara en "avbildare" för det är fan inte lätt att komma nära inpå fåglarna och få dem att sitta precis som man vill...även om man har en glugg av grov kaliber!
Men alla vi som håller på med naturfotografi blir ju saliga på sin tro och det ena utesluter inte det andra...alla måste få finnas till, fotografera vad man vill utan att man ser ner på ngn som inte fotograferar som en själv...vi naturfotografer hör ju till samma "skrå".
Vi gör olika bilder beroende på vad vi är intresserade av...landskap, fåglar, insekter, fjärilar, you name it... och vi gör alla det "på mitt sätt"...så som vi själva vill.
Finns mycket mer att skriva om detta men "brasan" brinner så bra ändå...men kände att jag ändå ville skriva några rader...
Jag hoppas verkligen att Terje och Malin kan ta sig ur detta på ett så bra sätt som möjligt och komma tillbaka på ett eller annat sätt.
Hur som helst är Terje en inspiratör av stora mått med en förmåga utöver det vanliga att kunna delge andra sina kunskaper inom fotografi...oavsett.
Jag har själv deltagit i en endagskurs med honom för ett par tre år sen i Söderhamn och fått ta del av hans "energier".
Ses!

11 kommentarer:

Ingemar Pettersson sa...

Hej Stefan!
Jätte bra skrivit, jag håller med dig till fulo på allt. Skrev ett liknande inlägg precis hos mig.
Hoppas verkligen att Terje och Malin kommer ur detta på ett för dem bra vis. Precis som du säger så är det så sorligt när folk annonymt sparkar på de som redan ligger ner. Visserligen självförvållat och oförlåtligt men vi är ju medmänniskor! Terje är ju så otroligt duktig och en sådan inspirationskälla, även fast den nu verkligen sinat lite. Jag har precis som du läst, tittat, drömt och fantiserat om lodjur och Terjes alla möte nästan all min vakna tid detta året. Visst känns det hemskt när vi nu har fått naturfotograferingen första allvarliga dopingfall. Jag känner och tänker lite på en intervju med Per Elofsson efter ett OS…
Ha det så bra Stefan!!
/Ingemar

Morten Pedersen sa...

Verden vil bedras.

Anonym sa...

En varg är alltid välkommen i bildens värld. Får man inte det så får man fejka det ;-) Men viktigt är att vara ärlig.. Eller hur! Skulle aldrig någonsin kunna ljuga om riktiga ting som vilda djur. Det är för viktigt. Mina bilder får vara skitdåliga men det ska gälla ärligt skit! ;-)

Tammy sa...

Naiv kanske man är? Men aldrig, aldrig trodde jag att det handlade om att stjäla någon annans verk och göra det till sitt...

Fina bilder som så alltid från dig!

Tammy

Linda Elm sa...

jag kunde inte skrivit ett bättre inlägg själv. håller helt och fullt med dig allt du skriver. dock gick han för långt och är väl bra att han själv erkände det till slut. som du även skrev att man undrar när, hur och varför en sån pass duktig och omtalad fotograf gick så långt. jag håller även med dig när det gäller redigering av bilder. jag känner precis som dig där att när man lägger in bilder i forum och liknande så är det alltid något som inte är bra. jag har valt att gå min egen väg och inte se till alla "foto" regler som finns. jag fotar för mig själv och för att det får mig att skapa och uppleva naturen. sen att det finns dom som tycker bilderna är fina är plus i kanten. men du fortsätt som du har gjort gillar dina bilder skarpt dom är otroligt fina. //Linda Elm

Stefan sa...

Tyvärr "fixas" det lite väl mycket med Photoshop idag oavsett vad man ser på för bilder. Att redigera bort dammkorn eller ta bort några störiga ormbunksgrenar som inte är i fokus tycker inte jag gör något alls, men att helt sonika lägga till något från en annan bild i sin egen, utan att tala om det, det är bara fusk.

Ölandsvindar sa...

Sorgligt att drivas så av framgången att man till slut känner sig tvungen att fuska för att nå ännu högre höjder. Men gränserna verkar tänjbara nu för tiden. Ser man vargar på TV så är de i 90 fall av 100 tagna i Kolmården, vilket oftast inte framgår. Själv är jag glad i flera dagar om jag lyckas fånga rumpan på ett rådjur på bild eller hamna face to face med en talgoxe. Förresten har en liten pippi gjort ifrån sig på mitt nyinköpta gömsle så nu är det inskitet också.
Kerstin

Nina/Stjärnkraft sa...

Bra tankar i skrift från dig, Steffe!

I min familj har vi ju - i mycket mindre skala, men dock - alldeles nya, omtumlande och på inget vis roliga erfarenheter av hur det blir när "drevet går". I vårt fall helt grundlöst, men känslan är säkert densamma.

Vad mina egna bilder beträffar gör jag väl ungefär lika mycket som du i Photoshop. Framför allt handlar det om att korrigera skärpan, eftersom den &#%!=@ manuella fokusfunktionen i min FinePix HS20:a inte håller vad den lovar. Och någon ovidkommande "prick" har jag absolut suddat bort. Men att rent ut manipulera mina bilder med hjälp av andras material? Nä, aldrig i livet. Finns inte på världskartan, om jag så säger.

Den ifrågavarande fotografen skäms säkert så det räcker för både hans egen och ännu en livstid, så det är för jävligt att packet ylar på som det tycks göra.

Mimmi sa...

Jag håller med dig helt .. jag har också suttit och kollat på hans bilder och bara tyckt att de var så jävlar bra .. och att få höra och läsa att denna man har fuskat med sina bilder gör att man blir så himla ledsen .. och jag fattar inte .. det är ju just det att man kan få till en bra bild som gör att man tycker det är så kul att fota.. att fuska .. det ger ju ingen tillfredsställelse alls ju. då man vet med sig själv att det inte är äkta-.. fy så besviken man blev
kram/Mimmi

Stefan sa...

Nej till Copyswedes avgift på externa lagringsmedia

Insamlingen har 2591 Underskrifter!

Som fotografer på fritids-, hobby- och frilansnivå protesterar vi mot Copyswedes fördyrande avgift på externa hårddiskar. Avgiften är orättvis och slår snett mot privatpersoner som fotograferar, filmar och skapar musik. Vi skapar stora mängder data och har stort behov av många externa hårddiskar för både lagring och backup.
Ja, hela utgångspunkten för Copyswedes avgift på externa hårddiskar är fel. Bara för att man är privatperson behöver det inte betyda att externa hårddiskar används för att lagra privatkopierade filer. Priset på extern disk på 1000GB kommer öka med 50% från 400 till 600kr
Konstnärer på olika nivåer och inom olika inriktningar ska självklart ha ersättning för sina arbeten. Men att lägga en hög avgift på externa lagringsprodukter är fel väg att gå.

Vi protesterar mot att denna avgift skall införas.
Givetvis behöver du inte fotografera för att skriva på. Sprid länken vidare på forum, Facebook m.m

Namninsamlingen kommer att skickas till Copyswede samt regeringen.

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5224

Laila sa...

Photoshop är både av goda och av ondo. Både sambon och jag fotar ju en hel del. Men ingen av oss gör mer än vad man kunde göra när man framkallade bilder.

Jag vart riktigt riktigt chockade över vad Terje hade gjort. Terje, av alla människor! Det satte sig djupt.
Där har jag suttit och glott, drömt och önskat att det var jag som varit i hans sits. Att det var jag som kom lodjur och diverse andra djur så nära.
Nu undrar jag hur länge han hållit på med det här. Vilka andra djur och bilder har han manipulerat?

Man kan tycka vad man vill om det hela. Men att sen släppa lös ett drev på honom... Onödigt! Han har ändå fått sitt straff. Ifrågasättandet till att han i framtiden gör.

Nu ska jag inte ta över din blogg helt. :-)