onsdag 29 september 2010

Ljungpipare och varfågel


Även idag blev det Marsäng och med några skådare till på berget: Björn, Tomas och Jonny inklusive mig då...fast jag är ju ingen skådare men det har väl ni väl förstått vid det här laget! ;-)
Nåväl, rovfåglar var det som var det primära men inget av större vikt idag heller på den fronten.
Däremot fick jag dessa arter som var nya för mig och med binäget bistånd av skådarnas "tubögon" så kunde jag få dem på bild!
Tack ska ni ha!
Ljungpiparen höll till mitt ute på ängen nära strandkanten/vattnet och jag traskade dit efter att Jonny sett den i tuben men så när jag kom fram så kunde jag inte se den.
Satt en stund bakom en enbuske och väntade in den men icke!
Gick tillbaka till berget och sa: fan den försvann!
Näää, den sitter ju där...bredvid plankan ngn meter till höger bakom grästuvan!
Va?
Jaha...traskade tillbaka igen och nu såg jag den...och nu började en lång och tålmodig väntan hukandes på knä och stativet på lägsta nivå som möjligt.
Man tror att man blir osynlig men piparen hade nog full koll på mig! :-)
Jag tog meter för meter...några dm i taget med uppehåll på några minuter varje gång jag flyttade mig framåt.
Kanske tjugo minuter, en halvtimme...har ingen aning om hur lång tid det tog men det kändes som en evighet och spänningen var stor...ska den vara kvar eller flyga?
Den satt kvar och den la huvudet i viloläge till och med!
Som synes på första bilderna men andra bilden tittar den på mig med "ett halvt öga" så den var nog beredd vilket ögonblick som helst att lyfta.
Till slut var jag bara 8-10 meter ifrån och perfekt fotoavstånd...spännande som sagt!
Dagen var räddad...rovisarna kunde dra om de ville, nu var jag nöjd!
På vägen hem ringde Jonnys telefon och det var Björn som hade gått iväg till andra sidan från berget sett och fått syn på en Varfågel...så Jonny drog hemåt till andra göromål och jag gick bortåt där Björn stod och där satt den på en stolpe...Varfågeln...nu var det samma visa igen...närma sig sakta, sakta och försiktigt men den var lite mer skygg så jag kom inte så nära som jag ville men ändå...tycker bilden blev rätt så bra i alla fall.
Det var dagens vedermödor...får vi se de närmaste dagarna om rovfågelsträcken kan komma igång ordentligt.










2 kommentarer:

jonny sa...

bra jobb som vanligt när det gäller dej kul att du fick varfågel på bild inte alldeles lätt nu ska vi ha en rovisdag kanske det blir morgondagen ser bra ut vädermässigt ha det jonny

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...


Varfågel, härfågel, men det finns ingen när- eller därfågel... Lite konstigt kanske... Men varfågeln och ljungpiparen är båda väldigt vackra... :)


Henke :)