torsdag 16 september 2010

Isländsk Rödspov!


Igår eftermiddag/kväll var jag till Horn igen för att försöka återse den Isländska Rödspoven som jag fick mig berättat av expertis (tack Janne!) att jag fotograferat på de två sista bilderna i föregående inlägg.
I den näst sista bilden går den i bakgrunden och i oskärpa.
Och en riktig rarris var/är det också utan att jag hade en aning om det!
Den "röde" trodde jag var en ungfågel - Myrspov som inte fått vuxendräkt ännu.
Därav blev det endast en skarp bild av den...för det var ju myrspovarna som var den riktiga anledningen med utflykten till Horn.
När jag kommer fram till ängen och strandkanten där de knallar omkring sitter redan en fotograf alldeles öppet vid vattenbrynet...och jag blir lite fundersam.
Kan man sitta så där öppet...och kan de komma fram?
Men det visar sig att de inte tar ngn notis om honom...och jag hade tagit plats bakom några buskar vid sidan om och bakom honom.
Efter en stund kommer han fram till mig och vi pratas vid lite...sätt dig där du...de kommer fram snart om du sitter still.
Okej...sagt och gjort.
Han drar vidare.
Jag sitter alltså helt öppet och efter en stund så kommer de fram och pickar i vattnet bara kanske tre meter ifrån mig...nästan så de inte får plats på sensorn!!
En helt otrolig känsla att de är så nära och nu vet jag ju också vem "den röde" är...härligt!
Har haft lite bekymmer med att arta den "röde" eftersom jag sist var där så låg ljuset fel med motljus och helt felaktiga premisser för bra bilder.
Sen är man ju ingen skådare heller! :-)
Men nu var det annat" ljus i skällan"...underbart kvällsljus!
Denna bild får bli en liten aptitretare till fler bilder som kommer...och det får ni kära läsare tåla för det är inte varje dag man gör bilder på Isländsk Rödspov!
...ska sortera, kasta skräpet och fixa lite med de bra bilderna först.
Ses!

1 kommentar:

Gunnar Eriksson sa...

Tänk om alla fåglar var som rödspoven och kunde traska omkring 3 meter framför kameran. Då skulle även jag kunna få till någon bra bild med lite träning. Själv har det bara blivit en skäggdopping och några suddmesar. Kvicka rackare är de där suddmesarna, sitter sällan stilla mer än någon tiondel. En riktig snygg bild av rödspoven. Jag får se om jag kommer ihåg vad den heter, om jag förmodan skulle stöta på den någon dag.

/Gunnar