söndag 31 maj 2009

Mitt cochleaimplantat


Tänkte jag skulle skriva några rader samt visa er några bilder angående mitt implantat.


Här ser ni en röntgenbild alldeles efter operation som visar om implantatet ligger bra.
Det som är ringat är själva snäckan där den tråd som sänder ut de elektriska pulserna ligger man ser det lite svagt här men det syns tydligare på den riktiga bilden.
Det är alltså själva cochlean/snäckan...ni som är normalhörande har era flimmerhår där inne i snäckan som uppfattar ljud...det är de som förstörs vid bullerskador t.ex.
När den där tråden fördes in i min snäcka så slogs all resthörsel ut och man blir totaldöv. (På det örat)
Och det är helt normal och inget misstag alltså.
Idag har man lyckats komma så långt i utvecklingen att man kan spara den resthörsel man har kvar och även då tillföra den nya hörseln med de elektriska pulserna.
Nu är det ju så här att många människor tror att bara för att man gör denna operation så blir man normalhörande och det är så långt ifrån sanningen man kan komma.
Det är ett konstruerat hörselhjälpmedel och man är lika döv ändå utan hjälpmedlet.
Du kan inte bada, basta eller på andra sätt likställas med normalhörande när det gäller att umgås med fukt och vatten....regn är det värsta jag vet.
Även är det väldigt olika resultat ljudmässigt och taluppfattningsförmågan/talförståelsen.
För mig blev resultatet ungefär samma när det gäller att uppfatta tal som innan operationen.
Däremot så tillkom den fantastiska förmågan att höra fåglar som ju fungerar alldeles utmärkt så när som på att det är svårt att urskilja språknyanserna.
Sen är det ju också så att ljudet är väldigt jobbigt att lyssna på i längden där man efter en dag ofta blir helt slut i huvudet men samtidigt är det också skönt att kunna åka ut i naturen och höra alla dessa underbara fågleljuden.
Så ibland när hörselhumöret inte är på topp så är det en tveeggad känsla, det blir en slags hatkärlek till hjälpmedlet.
Därför är det så viktigt (för mig) att man då och då tar sig hörselvila för den själsliga fridens skull och låter cipp o happ ligga i "byrålådan" och bara är.
Jag kan skriva mycket om detta ämne som ju också har psykosociala konsekvenser men det slipper ni! :-)
Detta får räcka!



Inga kommentarer: