tisdag 29 maj 2012

D800 - Jisses vilka filer...!

Större bild - Klicka på bilden!



Ett batteri laddat och ett litet förstatest...
Det var precis det här jag var ute efter, bland annat...filerna blir STORA och det finns cropmöjligheter som inte är av denna världen!
Denna bild i original är 41,3 Mb stor i RAW-NEF och 7360 x 4912 pixlar och ni ser vad bra det blir när jag croppat ut delförstoringen i undre bilden...helt fantastiskt!
D700:ans RAW-filer ligger på ca 10 Mb.
Och...4256 x 2832 pixlar.
Och datorn får jobba lite mer, det märks tydligt...det tar lite mer tid i varje moment...men undrar om det går att skrämma upp min dator mer?
Har pratat med min datakille tidigare om att jag är på G med en ny kameraoch då sa han som så här...att jag har värsta prestandan som går...att lägga in en SSD-disk som vi diskuterade då skulle inte göra något nämnvärt mycket bättre prestandamässigt.
Men ska ta ett snack till med honom får jag se.
Nu ska det testas hur det funkar med konvertern det närmaste...är otroligt nyfiken på hur tvåans konverter lirar ihop med stora gluggen...ska bli spännande att se!
Edit: Nya firmwaren inlagt nu också...gick bra!

4 kommentarer:

Tristan sa...

Nå får jeg i alle fall lyst på dette! utrolig bra crop. Det blir spennende å se framover hva du kan få til.

Birgitta sa...

Grattis till den nya! Ska bli spännande att se dina naturbilder med den.
/Birgitta

Stefan A sa...

Ram minne till datorn och och en ny processor ska du köpa! Ram minnet gör så att du kan jobba med flera bilder samtidigt och processorn gör att den renderar bilden snabbare

Ölandsvindar sa...

Ojoj! Mitt paket har inte kommit ännu. Inte så spännande som ditt med ändå lite smått och gott.Tur att du har nya brillor när du ska läsa hela instruktionsboken.
Kerstin