lördag 16 juli 2011

Storlom - Gälkhyttedammen

Större bild - Klicka på bilden!








16 juli 2011 - 500 + konverter 1,7

Underbart att det finns storlom i Gälkhyttedammen...vi brukar ofta åka dit och bara sitta och fika och titta ut över sjön men aldrig tidigare har vi sett lom där.
Sen att det lyckades med en häckning i år också gör ju det hela ännu roligare!
Det var så roligt i morse...jag satt och kikade ut över sjön och hade sett lommarna simma runt långt ute på "redden" och tänkte att de kommer aldrig att komma in här framför mig.
Jag satt och väntade och väntade...timmarna gick...slösurfade på min lilla android som seeeeeeeeegade sig som fan pga inget 3G...nä, skit i surfandet och kika ut igen...döm om min förvåning när de alla tre simmade fem meter framför mig utan att jag sett dem!!
Eld och lågor...och så skulle jag fokusera in dem i gluggen men då blev de varse mig och simmade ut en liten bit men inte mer än att de vände sig om och kollade vad det var för idiot som satt där.
Så fick jag mina bilder!! Men skittaskigt ljus men de blev rätt så lyckade ändå!
Efter ett tag då de simmat långt ut igen så fick jag se ännu en lom utöver familjen, 2+1...så fyra stycken finns det där just nu!

13 kommentarer:

Ingemar Magnusson sa...

Härliga bilder sedan jag tittade in senast. Kul att lommen ville posera lite för dig, de kan gott vara lite svårflörtade annars tycker jag. Väl taget trots distraktionen av Androiden;-).

Fjällripan sa...

Fantastiska bilder!! Vilka fina fåglar och så roligt att de kom så nära :)

Birgitta sa...

Snyggt! Det är så vackra fåglar och kul att de kom så nära dig.
/Birgitta

Niklas Johansson sa...

Snyggt fångat och kul att de kom fram och överraskade dig;) Gillar Lomen för att de ser så "majestätiska" när de glider fram i små sjöar.
Gälkhyttedammen har man varit mycket vid i yngre dar, sovit i vindskydd mm.
/Niklas

Laila sa...

Så vackert! Dessa vackra fåglar... Å vilken ära att få vara där och titta på dom halvstora dunbollarna också.

Ölandsvindar sa...

Storlom - skogssjöarnas fågel. Kommer att tänka på när vi vandrade på sörmlandsleden och övernattade vid sjöar och hörde deras spöklika rop. Fantastiska bilder som vanligt.
Ha det!
Kerstin

Lasse sa...

Vilken tur att du tittade upp från androiden..:))
Grattis till bilderna - och känslan o upplevelsen!

Kristina Eriksson sa...

Så fina bilder!
Har du anmält dom till Projekt lom som följer stor- o smålomshäckningar över hela landet för att studera påverkan och annat som kan leda till att vi får flera lommar i våra sjöar?

Anonym sa...

Tackar för era kommentarer!
Kristina: Jag har skickat en länk; min blogg och lombilderna!
Tack...visste inte att det fanns ett sånt projekt...får se vad de gör med det!

Steffe

Mimmi sa...

Vilka bilder du har fått på dom och en hel familj ... lycko dig :D..det var kanon fina bilder :)
kram/Mimmi

Maria Thorbjörnsson sa...

Hej vännen..det där med att sitta länge..det måste jag bara lära mej..varje bild du delar med dej av är min lärobok..ha det..Maria

Ingemar Pettersson sa...

Grattis Steffe!
Vilken underbar serie på de vackra fåglarna. Dubbel lycka att det är en lyckad häckning i dammen också.
Ha det!
/Ingemar

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...


Grattis till både fynden och bilderna - lommar är ju vansinnigt snygga, nästan snudd på vårdslöst snygga ju... :)


Henke :)