fredag 2 juli 2010

En dag då det mesta stämde...


Denna bilden och den sista är Canon A620, övriga Nikon D700.
...en rapport från gårdagens naturupplevelser bjuder vi på idag.

En ny fin plats hittades igår mellan Aspa och Ripsa...mycket fint och inte så långt att gå för mina stackars "krigskadade" höfter! ;-)
Ärligt talat så behövde jag bara öppna dörr´n och kliva ut, i princip!
Fast egentligen skulle jag fota sångsvanar med ungar lite tidigare innan den platsen på bilden.
Frugan och jag hade rekat dagen innan och sett dem så fint och på bra avstånd men frugan vill inte "sitta o ha tråkigt" så jag bestämde mig för att åka tillbaka dagen efter och "ta dem".
Och frugan ner på stan och shoppa och alla nöjda och belåtna! ;-)
Men så när jag kom dit då ville inte de vara med utan hade flyttat på sig över till andra sidan vattnet och det var bara å lägga ner o hitta på något nytt.
Då blev det platsen på bilden först...ett ställe jag aldrig varit på tidigare.


Invånare fanns det också...
.

...av både det ena och det andra slaget...
.

...en sån sötnos...
.

...men sanningen till sägandes; "bara en mor kan älska detta ansikte"!
.

...här rockar vi fett...
.

...hallå ungar, var är ni?
.

Sen fortsatt jag till min "vanliga runda" och "Stenskvättestenen" där jag vet den brukar hålla till...jodå, efter en liten stund så dök den upp...hej kompis...vacker är du!
.

Du fick inte vara där länge...bortschasad av skvättan...
.

...åh herre min get...vad är detta?
Hela truten full...hahaha skrattar för mig själv...guuud så kul det ser ut!
.

Men va fan är det för nått...jaha...det blir Jonny som får svara på detta när jag kommer hem...fågelexpert som han är.
Det inte han kan om fåglar är inte värt att veta...50 år som han hållit på och skådat fåglar!
.

Nu så har jag skickat en bild och fått svar på att det är en Göktyta och det var en STOR överraskning!
Vem hade kunnat tänka sig att den skulle komma och sätta sig så fint framför mig bara så där...fan vad det smattra...kameran gick som en värsta kulspruta...och vilket fint ljus jag fick...perfekt...igår var en sån dag då allt stämde...hur kul som helst...och lyckan var total och är idag också!
.

En till som blev bortschasad av skvättan...
.

Tuffing...
.

Sen blev det kväller och hemfärd och Canonen A620 som låg på sätet fick jobba lite också när denna dök upp precis framför bilen innan jag kom ut på stora vägen...ett snapshot!

6 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Det var JÄTTEHÄFTIGA bilder på göktytan.Grattis till dem!
Kerstin

Nina/Stjärnkraft sa...

Hej du! Jag "snubblar in" här hos dig via Kerstins blogg Ölandsvindar och upptäcker en helt underbar blogg med härliga bilder!

Den här virtuella världen är allt bra underbar ibland, den också; när man minst av allt anar det kliver man rätt på ett smultronställe :oD

Varma hälsningar från Åland!

Mikael Sundberg sa...

Bra bilder!! Nu blir jag sugen att åka till Oset och fota fåglar :) Alltid kul att se fåglar som är unika som man inte ser så ofta.

NatureFootstep sa...

mama mia, vad häftigt. Har aldrig sett en göktyta någon gång. Och då får du ett perfekt scenario. Bara o plåta. Tur att vi har digitalt numera. :)

Niklas Johansson sa...

Härliga bilder Steffe.
Du är duktig på att hitta fina platser i naturen och återge dem i bild. Gillar första bilden på tjärnen.
Fågelbilderna är som vanligt av hög klass.

/Niklas

Anonym sa...

Kerstin: Tack...verkligen häftigt särskilt efteråt när fått reda på vad det är man fotat! :-)

Nina: Välkommen till min blogg...hoppas du tittar in lite då och då.

Mikael: Tack Micke...ut och fota mär´rej...vill se fågelbilder på din blogg!

Monica: Tack...ibland ska man ha tur!

Niklas:Tack!

Steffe