söndag 4 juli 2010

Trastsångare


Vilket slit det varit för denna sötnosen...såg att den var rappad på "Arten" samma dag som "min" Göktyta och tänkte att den är nog lite för svår...inte så lätt att leta efter en nål i en höstack liksom.
Men om det var möjligt så ville jag gärna ha den...såehh...aja...jag testar så får vi se...
Så blev det helg och vi hade inget speciellt för oss utan drog ner till Salstenskroken och frugan fick lyssna om hon hörde den och mycket riktigt så var det någonting inne i vassen som lät som något hon inte hört tidigare.
Jag hörde ju också att det var något som lät som skvirrande och malande eller vad man nu ska kalla det.
Vi lyssnade en stund.
Efter att ha lyssnat färdigt så iväg till Gamla Oxelösund för att fika i bygdegården där.
Sen hem och hämta min kanon (och släppa av frugan) och iväg ner till Salsten igen...så där vid fyra-fem-tiden...väntan, väntan, väntan...oj, där flög något upp...oj, en till...fan va snabba de är...men långt inne i vassen, den täta snårskogen av vass, helt utom räckhåll för varken kikare eller kamera.
Och inte visste jag säkert om det var trasten heller...
Timmarna gick och solen gick ner bakom träden...fyra timmar utan någon kontakt och möjlighet med kameran.
Avafan, jag åker ner imorrn igen...får lirka lite med tanten...hon vill ju helst göra något annat tillsammans, eftersom hon har semester, än sitta och glo in i vass flera timmar! :-)
Men i alla falls med fika och en bok så gick det bra att hänga med och sitta i skuggan och gona sig i havsbrisen...skönt faktiskt...tyckte hon.
Och jag ställde upp kanonen vid vasskanten och satte mig återigen och glodde in i vassen men idag så dök den faktiskt upp efter bara ngn timma eller så.
Och det var inte lång stund precis...kanske 1o -15 sekunder eller nå´tt.
Det blev en serie bilder varav bara en blev något att ha...de andra hade trasten vass för, eller att det var för mörkt kring "ansiktet".
Jag är nöjd med den faktiskt! :-)

10 kommentarer:

Anki sa...

Grattis till den fina bilden på trastsångaren - Kul att du fick den på bild, trots allt!

Anonym sa...

Tack...mycket slit för en bild men så kan det vara och det är ju min hobby och då frå man räkna med att det det blir många "bomskott"...både vad gäller bilder och att vilja "träffa" vissa fåglar.

Steffe

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...

Stort grattis - både till krysset och att du har en så förstående fru ! :)


Henke :)

Anonym sa...

Tack, tack! Hur är det med tanten din då? ;-)
Tycker hon verkar hänga med på det mesta!

Steffe

Lars U sa...

Har inte kollat så mycket här tidigare men måste säga att jag blir så oerhört imponerad över att du orkar lägga så mycket energi för att få de bilder du vill ha. Den jättefina bilden på trastsångaren (och alla andra fina fågelbilder också förstås) är verkligen välförtjänt.
//Lars U.

jonny werdin sa...

som vanligt går steffe inte torrskodd hem utan bilder grattis jonny

Anonym sa...

Lars u: Tack för din kommentar!
Fåglar är det som jag tycker är roligast att fotografera men också det som är svårast att arta för mig...men jag ser det som en utmaning och när nånting är roligt då flyger tiden iväg...jag är rent ut helkass på att arta, förutom de rent solklara arterna då förståss... men som tur är finns det ju hjälpsamma människor som gärna räcker ut en hand till behjälplighet.

Steffe

Steffe sa...

Tack Jonny!
Nja...inte alltid men nästan...hehehe envis är jag!

Steffe

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...


Sent skall syndaren vakna, men nu kommer svaret i alla fall... :)

Jorå, min tant hänger med på det mesta... Hon är dock inte vansinnigt förtjust att bli påklädd i camouflagekläder eller insvept i camonät men det brukar lösa sig med lite löfte om att termosen är nerpackad och full av varmt nykokt numalet kaffe... :)
Länge leve mutorna !


Henke :)

Ölandsvindar sa...

Bravo! Har bara stött på den storvuxna sångaren en gång. Det var vid Stensund utanför Trosa för flera år sedan.
Kerstin