onsdag 14 juli 2010

Kalkbro naturreservat


Idag blev det en liten utflykt till Kalkbro naturreservat igen, vi brukar dra dit varje år ngn eller ett par ggr.
Tanken var ju att vi skulle försöka få se Makaonen men det är nog lite för sent för den.
Glömde helt enkelt bort den i våras...början och mitten på maj är det nog som gäller om man ska ha chans att se den.
Nåväl, dagen började med inlämning av datorn till "den som kan ´et" för att byta ut den trasiga hårddisken som ju slutade fungera för ett tag sen och som minnesgoda läsare har tagit del av tidigare.
Inga problem att montera den men sen ska det ju "speglas" över innehållet i den fungerande disken i den nya så att de är "raidade" som det heter, tror jag...alltså pajar den ena så är innehållet i den andra en exakt spegling för att man ska kunna ersätta den trasiga på så sätt utan något större strul.
Men se när det gäller mig och datorer så vet ju ni minnesgoda läsare att vi inte är så kompatibla med varandra av olika orsaker.
Vi bråkar ofta, vi är ofta sura på varandra, ibland rent av elaka...varför det är så vet jag inte men den fan är ju alltså dum mot mig som inte begriper något av datorernas språk så där jättebra.
Då tycker jag att han, för det är en han, kunde vara lite mer snäll men inte fan!
Men i alla fall så började jag med att starta upp burken och så gick den och gick den som det skulle ända fram till 53 % återskapat...då börjar fanskapet att jävlas med mig igen...Lägesförändring och rött kryss på ena hårddisken som "slutat fungera"...amen va fan är det här nu då...tvångsavstängning en så där 5-6 ggr och svart i rutan ett par ggr och några omstarter senare så verkar det som om det fungerar!
Fläkten står här bredvid mig och kyler ner mig, för inte är jag arg inte, nädå...inte ett dugg irriterad...suttit i fem timmar bara och tyckt att det varit jätteroligt här i värmen med fläkten på för fullt och glott på det där (otryckbart) statusfältet hur mycket % som återskapats.
Avkopplande som bara den...alldeles lugn...är jag.
Nog om detta...här kommer i alla fall några bilder från dagen.
Ingen Tachina Grossa satte sig men jag såg den en gång flög förbi...det går inte att ta miste på den...syns så väl med sitt bruna huvud och svarta kropp.
Jag visar en bild på den från förra året istället.

Tachina Grossa


Citronfjäril
.

Citronfjäril
.

Detta är sommar för mig...mor plockar smultron!


Barret i fokus...
.

En fjäril som jag inte har en aning om vad den heter...det fanns gott om olika slags fjärilar av alla de sorters och i olika storlekar...ett riktigt eldorado...jag gillar platsen jättemycket!
Inte så stort men trivsamt att gå runt därinne i "grytan" och med kameran som sällskap göra bilder.
Ullis var med idag så det blev mest fika och "knäppa lite bilder" men det är inte illa det!

1 kommentar:

Nina/Stjärnkraft sa...

Uj ... jag känner alltför väl igen det där anfallet av datorstress du råkade ut för ... Jag AVSKYR den där dialogrutan som visar hur många procent som är färdiga! Oftast går jag därifrån när sånt elände pågår, men det låter sig ju inte göras alla gånger. Det är sådana gånger jag formligen kan känna hur det sipprar adrenalin ur öronen ...

Finfina fjärilsbilder! Ett sånt skärpedjup som du har på barrbilden klarar f.ö. inte min simpla FinePix av. Man blir lätt avundsjuk ...