söndag 25 april 2010

Rödhalsad gås


Saxat ur Fågelguiden:
Häckar i kolonier på arktisk tundra intill kuster, flodmynningar, ofta i närheten av större rovfågel som beskyddare mot fjällrävar m.fl. däggdjurspredatorer.
Flyttfågel, övervintrar på lågland N o V om Svarta Havet med ännu hyggliga antal i s.ö. Rumänien o n.ö. Bulgaren under nov - mars.
Enstaka följer flockarna av vitkindad gås genom Skandinavien för att övervintra i v. Europa.
Kort sagt: En rarris!


En mycket trevlig dag som började i morse vid halvnio-tiotiden med att det var alldeles rent på fältet där de landar.
Men efter ngn timma av vakande och misströstande så kom det ett antal flockar av vitkindade droppandes in och hoppet om en Rödhalsad steg.
Men icke...så jag begav mig hemåt och kollade "Arten" under eftermiddagen och så plötsligt står det "Rödhalsad gås"!
Jag drar direkt...klockan är väl tre nånting.


Den låg väl gömd tillsammans med vitkindade först men så gick några iväg och den röda "kom fram i dagen" sen reste den på sig och började knalla runt lite och visa upp sig.
Tyvärr så är det långt avstånd men jag får väl ändå säga att jag är ganska så nöjd med bilderna.


Den här haren blev jag arg på...skrämde ju iväg några stycken och jag tänkte att nu lyfter väl hela flocken men den stannade kvar...puhhh!

3 kommentarer:

NatureFootstep sa...

Du har all anledning at vara nöjd med bilderna tycker jag. För det mesta är det grått, regnigt och långa avstånd så man får bara blurrrr på bilden. Man får inte ha så stora krav i det här gebitet.
Var fanns den?

Anonym sa...

Tack!

Vid Horn på fältet mot havet...

Steffe

Banco sa...

Bra bilde! Rette moment!