torsdag 29 april 2010

Härfågel


Dagens stora begivenhet blev en härfågel nere vid Buskhyttans gamla sågverk och efter att ha fått larm om den på arten så tänkte jag...nja, vetefan...men så kom det upp en bild på den på arten och då kände jag att den bara måste jag ha!
Industriområdet är stort och var skulle man börja leta?
Efter mycket om och men och snack med andra skådare så klarnade det väl till lite att den höll sig inom ett intervall från ena sidan till den andra sida inom området.
Efter knallandes fram och tillbaka några timmar så...
...här är sista rycket...jag hade tänkte ge upp men så hängde jag med en kille bortåt där den hade setts tidigare.
OCH...så dök den upp som bilden ovan...MEN...


...jag ville ju ha helbild och efter några minuter så hoppade den upp i alla fall och jag fick en ganska skaplig bild ändå...om ändock lite på avstånd.


Sedan flög den och jag fick en "geupptanke" igen men tänkte ändå titta på den plats där den visat sig tidigare...så innan jag begav mig hemåt så kikade jag runt hörnet och då satt den "mitt på plan" på grusbacken!


Här tittade solen fram så det blev ett annat ljus.


OCH...precis som jag ville så visade den till sist sidan för mig...tack!
Sista bilden är lite oskarp men det beror på att den rest på sig och visar sidan för att alldeles en hundradel sek senare flyga iväg och slutartiden räckte inte riktigt till.

3 kommentarer:

NatureFootstep sa...

Men du fick den i alla fall. Vad trevligt!

det finns en översättning på NatureFootstep Photo. I stort sett samma inlägg. :)
Jag åker med AviFauna. Resan finns beskriven på deras hemsida.

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...


Grattis till krysset !

Själv kryssade jag härfågel vid Nääs i fjol, men det var ingen positiv upplevelse alls... Där var det massor av namnkunniga ornitologer som formligen sprang och jagade fågeln för att få så bra bilder som möjlöigt. Jag skämdes och åkte strax hem när jag märkte att det inte gick att tala folket tillrätta och jag hörde senare att ägaren till hästgården hade tröttnat på dårarna och skällde ut dem efter noter och körde iväg dem från sin gård... Jag har lite svårt att förstå hur så namnkunniga ornitologer kan ha så lite innanför pannbenet...

Nåväl - härfågeln är en sjukt vacker fågel så än en gång - grattis till krysset !


Henke :)

Lynn sa...

Vad kul. Jag tycker att den fågeln är riktigt häftig. Har dock aldrig sett en mer än på bild.