torsdag 8 april 2010

Börringevråk och vanlig ormvråk


Här flyger hanen iväg efter att honan flugit iväg några sekunder tidigare...båda satt i trädet bredvid varandra när jag upptäckte dem.
Jag kom aldrig så nära att jag kunde få kanonbilder men jag är rätt så nöjd med dessa ändå enär det är första gången jag överhuvudtaget ser en Börringevråk efter att tidigare bara hört talas om den.
Det gick åt hela dagen till att kolla upp var den gick ner och var den seglade runt i sitt revir...spännande och förmodligen kommer jag att dra dit fler ggr med att sätta upp gömslet för att se om den kan hamna rätt i fokus.


Här syns "kommat" som är ett framträdande kännetecken på Börringevråken undersida.


Jag och Jonny hade också förmånen att få uppleva en parning på långt avstånd...svårt att få bra bilder men jag tog ändå bilder som dokumentation och det går ju inte att ta miste på vad de sysslar med! ;-)
Jag fick titta i Jonnys tub och hanen var så kärleksfull och putsade honan på nacken och drog i sidovingarnas fjädrar under akten och vingarna ut och honans stjärt rätt upp...en upplevelse av stor dignitet!
Här kan vi snacka häftigt och det kommer att bli ett mycket fint minne!


Här syns kommatecknet tydligt igen...en mycket vacker och rätt så ovanlig fågel.


Som sagt var...otroligt vacker...även på ovansidan!

3 kommentarer:

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...


WOW ! Grattis !


Henke :)

Niklas sa...

Oj vad spännande. Här fick man lära sig om en fågelart som jag aldrig hört talas om tidigare.
Tror nog att du kommer att få till ännu bättre bilder nu när du vet var den är. Lycka till:)

/ Niklas

Per sa...

Läckra bilder och intressant info, tackar!
/P