tisdag 20 juli 2010

Tornfalk - Marsäng












8 kommentarer:

Nina/Stjärnkraft sa...

Wow, alltså! Fast jag begriper inte hur ni som plåtar fåglar hinner med i svängarna.

Själv såg jag en sparvhök från terrassen härom dagen, men hann ju för sjutton inte ens få upp kameran innan den var borta ...

Du, den digitala fototekniken måste väl ändå vara guld värd för er seriösa naturfotografer? Jag vill helst inte tänka på hur många kilometer film det förr gick åt för att få den där enda, hellyckade bilden ;o)

Anonym sa...

Jag bestämmer i förväg vad jag vill ha (macro, fåglar...eller vad det nu kan vara) och så åker jag dit...som i det här fallet så känner jag ju till platsen och vet att det finns torn där...sen är det gömsle som gäller...en hel dag igår blev det...tålamod, tålamod men jag tycker ju det är kul och alternativet är ju att sitta och kolla dumburken och det slipper jag så gärna...jag fotade ju analogt på 80-talet men slutade iom villa, barn och hela konkarongen men så blev jag ju sjuk -05 och återupptog fotot...till min lycka och glädje! :-)
Ja, ungefär så i den korta versionen...typ... ;-)

Steffe

Nina/Stjärnkraft sa...

Haha! Kunde väl nästan tro att det är så det går till :oD

Kanske jag med tiden blir bättre på det där med tålamod, men just nu får jag "i nerverna" bara av att sitta på huk framför lavendelrabatten i mer än en halvtimme. Att häcka i ett gömsle en hel dag vete fåglarna (haha!) om jag klarar i dagsläget. Myror i brallan, du vet. Taskig sidoeffekt av många års utbrändhet.

När jag kikar på dina bilder inser jag med all tydlighet att jag på något t.v. inte klargjort vis måste få till en vettig kamera med ett par vettiga objektiv. Foto börjar ta en allt större del av min tid och det är frustrerande att vara begränsad av tekniken :o(

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...

Med dagens teknologi behöver det inte bli långtråkigt i gömslet heller - har man en modern mobil så kan man surfa, maila, skicka SMS, kolla på Internet, kolla vädret, spela spel och allt möjligt roligt med hjälp av en pytteliten tingest... Fast risken finns då att man missar när älgtjuren klampar förbi eller när örnen slår haren precis utanför gluggen... ;)


Ruggigt läckra bilder - speciellt gillar jag den där tornisen putsar stjärtfjädrarna - sånt ser man sällan - än mer sällan ser man det på bild... Bra jobbat ! :)


Henke :)

Anonym sa...

Nina: Ingen billig "sport" men man behöver inte ha det värsta för att ta bra bilder men det är klart...en systemkamera förbättrar ju chanserna till bättre bilder helt klart...om inte annat är valmöjligheterna större att variera sig.
Fast jag började med en större kompaktkamera faktiskt så det finns bra grejor där med...det behöver inte vara systemkamera...det finns bra större kompakter med zoom som tar skitbra bilder...du får läsa på och se om du kommer fram till nått som passar dig och ditt "frånvarande" tålamod! ;-) :-)

Henke: Guuud vad härligt det är med "fånen" alltså...kikar i den lite då och då...det får ju tiden att gå...som sagt.

Steffe

Nina/Stjärnkraft sa...

Henke:
"Modern mobil"..? Ha, min är en Sony Ericsson av så gammal modell att den är snudd på ångdriven! Inte mycket kul att göra med en sån mer än att telefonera ;o) Men idén är ju inte dum. Alls.

Steffe:
Ja, i grund och botten tycker jag att min FinePix tar riktigt hyfsade bilder om man labbar lite med manuella inställningar. Det är väl mest det där med zoomen som är irriterande. 3x optisk är inte mycket att hänga i julgranen och med den digitala blir det usla bilder.

Får nog lov att smöra lite extra för jultomten i år ... eller se till att få in en Lottovinst större än 1 euro.

Anonym sa...

bra jobbat steffe du lyckas med din tålmodighet nu drarjag till västkusten med många fina motiv vi ses o hörs genom sms jonny

Anonym sa...

Jonny: Hare bra båda och jag ser fram mot bilder från the westcoast!

Steffe