söndag 4 april 2010

Skogsödla och huggorm


Öster-Malma - Råggärdet








2 kommentarer:

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...


Skogsödlor har jag sett massor av i år, men jag har tyvärr inte hittat nån huggorm än trots att jag letat som en tok...
Är han helt melanistisk (svart) ? Lite svårt att se ryggen på honom riktigt... Intressant även att se att hans övre labialplåtar (fjällen på överläppen) nästan är helt svarta - de brukar vara klart vita även på helsvarta huggisar... Men jag har pratat med lite huggormsfolk om detta och det verkar som så att antalet melanistiska huggormar tycks öka samt att de övre labialplåtarna tycka bli mindre vita också - i alla fall inom vissa populationer... Men din huggorm kanske inte har hunnit krypa ur vinterpyjamasen än och då kan det vara förklaringen till färgen på överläppen kanske...

Hur som helst - trevliga bilder - helt i min smak... :)


Henke :)

Niklas Johansson sa...

Fina bilder som vanligt Steffe:)
Var nere i dina trakter under lördagen och söndagen. Var ute en sväng runt Stigtomta, Ripsa och Aspa mm med familjen. Fotade lite i det fina vädret.

/Niklas
(från NikonForum)