lördag 10 januari 2015

Har beställt...

...ny lagringsenhet enär mina vanliga externa börjar å bli fulla...istället för att ha fyra stycken för säkerhets skull så blir det denna gång endast en NAS med dubbla diskar som är speglade mot varandra om jag fattat rätt...går en sönder så finns filerna kvar på den andra disken och man sätter i en ny istället för den trasiga och filerna från den friska disken förs över till den nya...jag har ingen aning om hur detta lagringssystem fungerar rent praktiskt men hoppas att det ska vara så enkelt att till och med jag begriper mig på´t.
Det står så på sajten jag länkar till... att det ska va enkelt...fan tro´t...jag å datorer...ja, ni har väl läst på bloggen tidigare om mina bravader i den världen!
Annars får jag hjälp av A B...men vill helst "jag kan själv!!) Hatar å be andra om hjälp...!

http://www.qnap.com/i/en/product/model.php?II=131

Men angående detta med ny lagring...jag har ju surfat runt lite efter info om detta och det dyker upp reklam på olika sajter på NAS-system...Fejan, och andra sajter med...MEN...kollar de att jag surfar efter info om NAS och sen dyker de där "reklamblinkarna" upp lite här och var...fan det är ju lite läskigt! Storebror ser dig, liksom...brrrrr...!
Förra gången det begav sig när jag surfade efter kojor, trädgårdsförråd o.s.v. så dök det upp friggebodar, förråd och alla möjliga sorters trädgårdsartiklar i den vägen på Blocket, Fejan o.s.v....hmmm?
Usch, usch, usch... man är ju inte speciellt anonym längre i dessa dagars internetteknikaliteter...det där ger mig lite scary vibbar faktiskt!

Guuudars vad det snöar här nu...vräker ner snö...hoppas det slutar te i morrn för då sitter jag...kan bli en fin dag!

Ses!

1 kommentar:

Ölandsvindar sa...

Jojo! Första gångerna fattade jag ingenting.Vad festligt, tänkte jag, här är en annons för precis de tröjorna som jag tittade på.Vilket sammanträffande. Men det var det förstås inte. Någon jättehjärna registrerar ALLT vad vi gör!! Den dagen jag bara tänker på något som sedan dyker upp på skärmen, då blir jag riktigt rädd.
Håller på och förbereder middag för gäster i kväll men jag skriver inte här vad jag ska bjuda på för det kanske kommer upp på deras skärm då.
Fortsätt packa! /Kerstin