måndag 26 januari 2015

Angående bildstöld

Edit: 
Jag har fått en ursäkt och blivit lovad att bilderna tas bort genast och därmed är saken utagerad för min del.

Jaha då har jag också blivit drabbad!
Att inte folk kan skilja på mitt och ditt! :-(
Min policy angående mina bilder är; 
Kommersiell användning, då kräver jag ersättning.
Privat användning, då kan jag vara snäll och bjuda på bilden/erna ifråga men fråga först!
Jag brukar vara väldigt snäll i det fallet! :-)
Tack Maria för att du uppmärksammade mig på detta!

Hej!

Jag har fått ett meddelande om att bilder tagna av mig - Stefan Pettersson figurerar på era sidor... jag vet mig icke ha gett tillstånd till detta och vänligen ta bort dessa bilder från er sida!
Och inte ens mitt namn som fotograf har satts ut...detta strider helt mot upphovsrätten.
Jag avvaktar och väntar mig att bilderna tas bort annars vidtar jag vidare åtgärder.
Bilderna ifråga är: 
Göktyta med myrägg i näbben - Lövsångare med avbruten näbb - Rödvingetrast - Stenknäck.

Göktyta - Valva

Lövsångare - Marsäng

Rödvingetrast - Skogen


Stenknäck - Lilljas väg 6
Hemma på uteplatsen

3 kommentarer:

Lasse Jansson sa...

Nu vet jag inget om vem eller vilka som "lånat" dina bilder (som för övrigt är riktigt snygga) men en ursäkt som används oavsett om det är privatpersoner eller företag som tagit bilder brukar vara; "Bilder från google". Det är enligt min mening något av det mest korkade att ta till som ursäkt men tyvärr frekvent. Allt kan inte skyllas på okunskap när det handlar om upphovsrätt!

Hoppas situationen löser sig på ett smidigt och positivt sätt för dig.

Ölandsvindar sa...

Det är inte kul och jag tror inte heller att alla förstår riktigt vad det handlar om. Som redaktör för en skrift, får jag ganska ofta in material med medföljande bilder där det till och med kan finnas det lilla copyright-märket på. Först när jag förklarar för dem fattar de vad det handlar om.
/Kerstin

Klas sa...

Slappt att inte ge dig creden. Blev dina bilder kommersiellt utnyttjade kunde du kanske fundera över ekonomisk ersättning?
/ Deerhunter