tisdag 24 december 2013

Året...

...har varit ett bra fotoår med många fina upplevelser av den högre digniteten...en av de mest minnesvärda händelserna var ju den Vitnäbbade Islommen i Hedfjärdens vatten utanför E-tuna och Hållsta som i juni simmade omkring och käkade kräftor i parti och minut...och var där ett antal dagar så jag kunde göra flera besök och få de bilder jag ville ha...MEN...det finns en sak som slår den och det är Kungsörnarna vi haft nu under hösten...det slår faktiskt det mesta jag varit med om i mitt liv...helt fantastiskt att kunna sitta så nära dem och studera deras beteende och få så bra bilder på dem som vi fått...helt fantastiskt underbart och vad som ska slå detta vet jag inte men foto och naturen och fåglarnas väl och ve gör ju att man aldrig tröttnar...varje dag är ju en ny dag och man undrar alltid när man vaknar vad dagen har i beredskap och vad som ska fastna på sensorn...Ökenstenskvättan var ju en överraskning också...har varit kvar tills igår då den inte var återfunnen så kanske är dess liv all nu...det vete bara gudarna...men en mycket trevlig fågel och väldigt välvillig i poserandet för fotograferna!
Och sista tiden har den blivit matad med maggots som den gärna göttat sig åt och varit pigg och rask och sjungit till och med! Ska bli intressant å se om den blir rapporterad något mer. (?)

Vad som kommer att hända nästa år är inget jag siar om nu utan det får ge sig i vad som händer och fötter runt ikring en och vad som dyker upp samt om hälsan står en bi...


God Jul på er! :-)

Vitnäbbad Islom


Ökenstenskvätta
Kungsörn - (Den omärkta på bilden)

8 kommentarer:

Ingemar Pettersson sa...

Hej Steffe,
Visst är det underbart med alla dessa möte och spänningen att man aldrig vet vad, om eller när man får nästa fullträff med kameran. Tack för alla underbara bilder du har bjudit oss på under året.
Håller tummarna för att nästa blir ännu bättre för dig (om möjligt). Bilderna i detta inlägget är helt magiska.
God Jul & Gott Nytt År
/Ingemar

Anonym sa...

Takk for titten gjennom året. Det har vært mye flotte innlegg gjennom 2013. Ser frem til et nytt år.
God Jul!

Torbjørn Wingsternes

Klas sa...

Fina bilder har du tagit. Alltid roligt att läsa din blogg. God Jul själv !
/ Deerhunter

Mårten Lundgren sa...

God Jul och ett Gott Nytt Fotoår på dig också Steffe!

Sylwia Grabinska sa...

Hej Steffe!
God Jul och Gott Nytt År till dig
önskar dig många underbara unika bilder i det nya året...

hälsningar

Lasse sa...

Hej Steffe och en riktigt god fortsättning. Passar också på att önska dig ett Gott Nytt fotoår! Följer dina äventyr med kungsörnarna, och det är bara att gratulera till alla upplevelser och bilder. Förstår gott och väl hur du känner det i örngömslet. Kan inte heller få nog av den upplevelsen. Det blir dock alldeles för sällan för min del eftersom jag inte har möjligheterna på nära håll.
/Lasse

Erik Koffmar sa...

Hej Stefan, har kollat in dina fantastiska örnbilder. Skall faktiskt iväg och försöka mig på att fotografera örn uppe i Gysinge i februari. Vi får se om det blir några bilder.

Jag önskar dig en god fortsättning på julen och ett gott nytt år.

/Erik

Anna Hedström sa...

hej stefan :)
god jul(i efterskott) och ett gott nytt år önskar jag dig!
helt fantastiska bilder som alltid <3 hälsn.anna