söndag 23 juni 2013

Vitnäbbad Islom!

Större bild - Klicka på bilden!


En helt fantastisk upplevelse att få se denna underbara, otroligt vackra och fullständigt helgalna tokobs!! Och i sommardräkt också enligt förståsigpåarna!
En fågel som håller till i de arktiska områdena där den häckar men nu så har denna fågel fått smak på kräftorna i Hedfjärdens vatten utanför E-tuna och Hållsta och verkar trivas alldeles förträffligt där och den simmar omkring och smaskar i sig kräftor i parti och minut...OCH som den mumsar i sig...orkar väl fan snart inte simma mer så däst och mätt han kan vara av mängden kräftor han satt i sig...nåja...idag var den lite närmare än igår då jag också drog en sväng dit men då låg den på redden långt ut och simmade fram och tillbaka i ett frustrerande avstånd utan att göra så mycket som en antydan att vilja simma in där vi stod på bryggan och slet vårt hår och bad böner om att den skulle komma närmare...men förgäves!
Men idag ville jag göra ett nytt försök och jag drog iväg vid fem-tiden imorse och var framme strax efter sex och då kom den efter en liten stund efter att jag installerat mig och simmade strax utanför bryggan men inte riktigt så nära som jag hade velat haft den men men jag är ganska så nöjd med bilderna ändå...MEN ljuset var skitsvårt...först hårt ljus med solen sedan mulet men fel vinklar så att det svarta och vita "grötade" ihop sig men men det får väl la duge...jodå...jag får vara nöjd!
 :-)









Bibybron - Hedlandet utanför Hållsta - E-tuna 23 juni 2013

9 kommentarer:

Bob Bushell sa...

Brilliant Diver, I have never photographed one, thanks Stefan.

AllanW sa...

Grattis till dom fina bilderna på Islommen, det blev ju jättebra.

AllanW sa...

Grattis till fina bilder på Islommen, måste varit en fin upplevelse att få se den.

Birgitta sa...

Grattis! Måste ha varit en härlig upplevelse och fina bilder blev det med.

Niklas Johansson sa...

Häftigt att du fick bilder på den. Om jag förstått rätt så brukar den inte vara här i Sverige så det måste vara extra kul att fånga den på bild. Säger grattis till ett nytt kryss och bra bilder.
/Nicke

Klas sa...

Häftiga bilder och man får ju hoppas att det är kräftorna, inte ovanliga temperaturhöjningar som är orsaken till besöket... Jag kan konstatera att snubben på bron med sin jacka försöker locka fram islommen,smart tänkt.
/ Deerhunter

Ölandsvindar sa...

Häftigt! Jag såg en svartnäbbad i Båvern för en massa år sedan.Det är något speciellt med de här ödemarksfåglarna!
/Kerstin

Fjällripan sa...

WOW!! Vilken vacker fågel! Du får vara mer ä nöjd :)) Toppenfina bilder! Kul bild här ovan också ;))

Morten Borg sa...

supre bilder, gratulerer