torsdag 11 februari 2010

På utterjakt med kameran!


Idag på morgonen var det en fruktansvärd dimma och jag stod i valet och kvalet om jag skulle ut och jaga utter med kameran.
Men tänkte att okej då...fika med tillbehör är i alla fall bättre än att sitta hemma!
Sagt och gjort...drar iväg och dimman är helt otrolig på sina håll...fasen också!
Men så efter Stigtomta och bortanför så lättar det på och humöret lättar likaså!
Kanske kanske det kan bli en bra dag!
Första bilden blir en skäggdopping enligt expertis och dimman ligger kvar i bankar bortåt motsols bron vid Skräddartorpsån där då uttrar har siktats.

Expertisen bestod i två grabbar från Tärnans fågelförening, L och T som också ville se uttrar och väntan var lång, och väntan blev ännu längre och fötterna kallare och kallare...inget händer...aaavi fikar så får vi se!
Skönt med en värmande kopp om handen och ett par mackor plus en bulle och så lite skitsnack...tillbaka till bron och kollar och helt plötsligt långt bortanför en udde så dyker en utter upp...woaw!
Men alldeles för långt avstånd men ändock en dokumentation som klart och tydligt visar en utter i siluett.
Men L och T börjar ledsna och pratar om att dra...avafan jag står kvar ett tag till...de går till bilen och jag kikar på!
Sen när de åker förbi mig så ser jag i ögonvrån alldeles nedanför bron en utter komma simmandes!


Hojtar och flaxar åt L och T för att de ska stanna men de märker inget utan drar på och hejdå liksom!
Och plötsligt kommer jag på att, vafan jag måste ju ta bilder och det är inte världens bästa ljus men så helt plötsligt kommer uttern precis mitt i solens ljus och ansiktet lyses upp och jag får en ganska så bra bild ändå med lite fix och fippel så ordnar det sig!
Även om jag hade velat att den skulle ha varit lite närmare men men jag är så nöjd så!


Här är den strax på väg upp på land och springer bort till stranden man ser på andra bilden.
Och så några vanliga bilder bara så där.


Skäggdopping.

Ormvråk.
När tanken på att åka hem börjar att infinna sig i den mentala sfären kommer det en bil åkandes på bron och stannar till och frågar om jag sett några uttrar...jodå, visst har jag det!
Det visar sig vara en journalist från Sörmlandsbygden som vill ha lite text och bild till en artikel i nämnda tidning eftersom hon hört talas om uttrarna...kul!
Så då blev man intervjuad (och fotograferad) också så där lite light...får se hur hon får till´et.

5 kommentarer:

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...


Oj då - hatten av ! Stort grattis till den lyckade jakten ! Kan det bli så mycket bättre än så ? :)


Henke :)

Jukka sa...

Grattis till utterbilderna (eller om det nu är mink, spelar ingen större roll för mig). Den andra bilden med det oskarpa grenverket är riktigt fin.
/Jukka

Micke sa...

Gillar verkligen första bilden! Skön stämning och bra ton.

Niklas sa...

Härliga utterbilder! Inte att man blir lite avundsjuk..

/Niklas

Anonym sa...

Niklas...mink var det!

Steffe