torsdag 2 september 2021

Då var man igång igen då...

Större bild - Klicka på bilden!

...fjärde säsongen på det nya stället...och jubileum - 10 år sen starten och många oförglömliga upplevelser, minnen med rovisar, rävar, hjortar, älgar och småfåglar...har det varit under årens lopp men också många dötimmar med tråkiga dagar då det inte hänt något absolut inget alls...då frestas tålamodet...samt även tråkigt med andra händelser som jag inte ska gå in på här men det är historia och idag känns det alldeles utmärkt och det mesta fungerar bra!
På bilderna ser ni kojan...lite sliten men än står den upp...kojan alltså...! Nä...skämt åsido...!

September och igår läste jag om S nya skattesänkningar då vi snart ska få mer pengar så vi kan gå ut och ta en kopp kaffe och kanske också gå och bowla...a´men va faaan...va får de (Maggan denna gång) allt ifrån...det lär bli ett bevingat citat...!

Annars går jag i väntans tider på att den nya Nikon Z9 ska komma...det var sagt till hösten...framåt slutet på året...Canon ligger före med sina RF-kameror och sina RF telegluggar...jag vill ha grejorna igår helst och det är nästan så att man har lite tankar på att byta system men det har jag egentligen ingen lust med enär man är inkörd på Nikonprylarna.
Så får nog ge mig till tåls...och sen är det ju också så att man vill se om grejorna håller vad de lovar...det är sagt att det ska bli helt nya specar i jämfört med de tidigare D5 och D6 där Z9 ska ge överlägsen teknik och prestanda.
Och det är inte bara väntan på kameran utan också telegluggen...vad det nu kan bli i den vägen...en önskan är ju en 600-5,6 istället för -4 enär då priset kanske kan hållas nere om man jämför med Canons 600/4 som kostar som en bil...ja, inte elbil då som är ännu dyrare men en vanlig bensinare om än kanske bensinarn är lite dyrare.
Har ju haft en Nikon 600/4 men sålde den i det att den blev lite för tung att släpa på...häromdagen fick jag känna på en Canon RF 5:an tror jag det var och deras nya "lättviktsglugg" 600/4 och det ekipaget vägde nog mindre än vad min Nikon D4 och 200-500 väger...kändes det som...och väger det så att man kan handhålla Z9 och en 600 lättviktare Nikon så tvekar jag inte att investera i den arsenalen...!
Kollade vikten: D4:n -1340 gram och 200-500 - 2300 gram.
3640 gram
Canon R5 - 598 gram - 600/4 - 3090 gram.
3688 gram.
Alltså likvärdigt...fantastiskt egentligen att de fått ner vikten så pass på så "tunga" grejor.
Å det kan jag faktiskt "köpa"...enda nackdelen är väl att arsenalen är lite otymplig men man vill ju ha brännvidd...eller rättare man kan aldrig få för mycket brännvidd...mycket vill ha mer när det gäller att komma närmare...få närbilder på de vackra fåglarna...och min tanke är att ha båda ekipagen att alternera med då de kan komplettera varandra.
200-500 är super att ha enär zoomen är väldigt bra att ha å spela med när det fasta 600 känns för nära och för mycket när man sitter i kojan...t.ex.

Min "gamla Bettan" är ju några år nu...inköpt 2012 och det har ju hänt en hel del sen dess...så tycker det är dags att passa på förnya sig mens man kan innan man blir för gammal och inte kan ge sig ut i vår underbara natur på det att det kroppsliga förfallet har tagit ut sin rätt.
Men än så länge står den upp...kroppen alltså...man får vara glad så länge den gör det och att man orkar.
Varje dag är en bonus...

Tanken för dagen...andra september...å inget är som väntans tider...!




Inga kommentarer: