torsdag 21 maj 2015

Dagen idag blev en bra dag!

Större bild - Klicka på bilden!


Suttit inne i tre dagar så det var jävligt skönt å få komma ut lite...och...
...dagens stora begivenhet blev ju delfinen i Ockle hamnbassäng...helt otroligt...i ca två timmar fick jag och övriga publiken uppleva att den visade upp sig fint runt bojen mitt i bassängen...några gånger kom den till och med så nära där vi stod att det var bara ca kanske 4 - 5 meter ut till den...ljuset var hårt och inte det bästa för foto...tyvärr och/samt jag ville ju ha huvudet med på delfinen men det visade sig inte vara så lätt enär man inte visste var den skulle dyka upp nästa gång så att säga...efter ett tag så lärde man sig rutten och kunde i alla fall få något så när bilder att man kunde se nosen på den...alltså detta måste ju vara en gång i livet upplevelse...det verkar inte gå någon nöd på den heller med den myckna strömmingen som brukar gå till vid den här tiden.

Men först...dagen började med att jag drog iväg i morse vid strax efter 4:30 ca...och målet var min vanliga runda och naturön vid Veda.
Men...alldeles utanför Nypan och förbi Bönsta en liten bit så dyker denna bumling upp ute på åkern mot ån...ser lite trött ut...



...här står jag och väntar på om stenskvättan ska dyka upp...icke sa nicke...vidare mot Veda...


...där satt en lärkunge vid en tallekvist och väntade på mat...


...å här kommer leveransen...


...mer mat på g...


...fullt sjå...


...det går åt...


...aldrig blir man mätt...


...,ska´ru inte hämta nå mer?...hungrig jö...


...åsså dagen stora händelse då...delfinen!
Rapporten kom på bandet vid nio-tiden och jag var i valet och kvalet om jag skulle dra...men det hände inte så mycket vid Veda så jag tänkte att...ok då...och det gick ju bra...den var kvar när jag kom fram.















3 kommentarer:

Klas sa...

Fint ljus du fångat sånglärkorna i. För det är väl sånglärkor? Häftigt med delfiner i kustbandet. Mer av det till alla, tack.
/ Deerhunter

Ingemar Pettersson sa...

Ohhh, vilken bildserie på delfinen, det finns inte ord som är stora nog.
Ha det!
/Ingemar

Ölandsvindar sa...

Men, vilken dag! Vildsvin, brrr. De finns här också nu, inplanterade av någon som bara ser till sin egen jaktmöjlighet. Snart är alla orkideknölar upprotade och Öland har en turistattraktion mindre. Jag mötte en sådan där bjässe på min uppfart när jag var på väg till bussen en tidig morgon i Trosa. Som tur var blev vi lika rädda båda två. Fina fågelbilder (som vanligt) och delfinbilderna ojojoj! Dem kan du säkert sälja.
Ha det /Kerstin