söndag 3 augusti 2014

En dag vid våtmarken

Större bild - Klicka på bilden!


Igår var jag till våtmarken och satt i gömsle hela dagen...uppstigning kl halvfem och en strålande mycket vacker rödglödande sol möte mig när jag klev ut genom dörren.
Förmiddagen var varm och totalt vindstilla med en alldeles spegelblank sjö och det blev mer och mer plågsamt att sitta i gömslet men skam den som ger sig...eftermiddan strax efter tolv började det blåsa och det blev riktigt behagligt.
Några vadare fanns på plats (Grönbena) och mestadels var det de som var intressantast att följa.
På eftermiddagen så kom 6 havsörnar och damp ner på andra sidan sjön...aphåll så det blev endast dokumentation.
Fiskgjusen var också ett par gånger och födosökte men också på håll.






















2 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Jag har en dröm om att tillbringa en dag längst ut på nordöstra udden av Öland och till och med ett löfte från Naturum om att Bosse kan få köra ut mig dit med alla attiraljer tvärs igenom Trollskogen och hämta mig när jag vill hem. Kanske får jag tid i slutet av månaden. Häftigt med grönbenornas vingliga ben.
/Kerstin

Klas sa...

Om sex havssörnar samtidigt kommer till samma sjö. Då måste man väl kunna tala om remarkabel återkomst som en av svenska signaturfåglar?! Grattis till detta och även till flygbilderna på grönbenan, roliga att titta på.
/ Deerhunter