onsdag 6 november 2013

Minnena kommer så ofta till mig - Del I

Större bilder - Klicka på bilden!

Kan ju bli lite tröttsamt med enbart (rov)fågelbilder så jag lägger in lite bilder från min barndom och från där vi bodde då. "Kullagret" i folkmun och namnet härrör från tvålfabriken Sunlight som från början var menad att bli en kullagerfabrik men av de planerna blev intet.
Och nu är även tvålfabriken borta sen ngn gång 90-talet...omgjord till ett konferenshotell med spa och gym o.s.v.
Vi bodde i byggnaden med utsprången på gavlarna i bilden ovan, först fram till slutet av 50-talet för att senare flytta till huset som ligger på vänster sida i bilden nedan där det hänger tvätt. Och där bodde vi fram till ngn gång -63 - 64 då vi flyttade till en modern lägenhet med toalett vilket var underbart!! Som jag hatade det där utedasset med spindelväv och mörker! Fabriken Sunlight syns till höger med kontorsbyggnaden i mitten.
Det enda hus som finns kvar idag är det röda huset längst till vänster ovan och huset i mitten som var Konsumaffär på 50-talet som idag står tomt efter att ha varit BUP-hus några år fram till i våras. (2013)


Mamma och jag vid Villa Högbrunn där mormor bodde...huset är idag rivet.

Jag längst till höger.

Mamma o kusinbarn...vi bodde vid dörren rakt fram.

Jag och kusinbarn.

Den här bilden får hänga med enbart för det förhatliga "skithuset" i bakgrunden...inte så kul på vintern när isvindar på minus 20 grader drog längs latrintunnorna och röven så skinkorna skallrade...brrrrrrrrrrr....det var hårda tider...

50-talet...hemmafruarnas tidevarv...mamma till höger och moster Astrid till vänster och kusinbarnet.

3 kommentarer:

Lasse Jansson sa...

Jätte-intressant och kul att se bilder från "en gång i tiden"!

Jag är uppväxt på landet men från lekis (Nöthagen) till och med mellanstadiet (Högbrunnsskolan) och sedan gymnasiet (Gripenskolan) har jag haft beröringspunkter med Höbrunnsområdet. Förvisso avsevärt senare än de tidiga bilder du nu visar men det är det som gör dina bilder ännu mer intressanta för mig.

Tack! :-)

Klas sa...

He,he. Erinrar mig att jag hade något liknande placerat på skallen som den där tofsluvan. När mamma dog fick jag överta familjens samlade fotoalbums. Nu blir jag lite sugen på att leta upp och titta på de bilderna.
/ Deerhunter

Anna Hedström sa...

sådana här bilder gillar jag :-) vad kul å se "steffe" som liten oxå :-) /anna