lördag 22 maj 2010

Sofiebergsåsen - Kjula


Ortolansparv...en aning sällsynt! Finns en population vid Sofiebergsåsen på ca 5 till 7 par.
Underbart att den visade sig så fint för mig!


Sjunger för full hals!


Backsippor i mängder finns där men tyvärr var det mesta överblommat men man kunde se de överblommade resterna och så otroligt vackert det måste vara när det blommar!
En och annan blommade fortfarande.


Någon typ av bärfis.




Backsippa - softad.


Sofiebergsåsen - En underbar plats!
Hela slänten bakom Ullis är full av överblommade backsippor!
.


7 kommentarer:

NatureFootstep sa...

vad roligt att du fick se Ortolanen, och vilket skönt ställe ni hittat. :)

Anonym sa...

Underbart ställe och inte så där jättelångt att åka heller!
Inte för dig heller kan jag tänka...

Steffe

Anonym sa...

Detta verkar vara en perfekt plats och du bjuder på fina bilder.
Morgan

Anonym sa...

Hallå Morgan!

Kul å serej! Är lite dålig på o kommenta...fan, det blir så mycket om man ska vara överallt så det tar för mycket tid...vill ju fota ju! ;-)

Steffe

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...


Grattis till krysset ! Ett kryss jag själv inte har så jag tycker nog att du kunde sagt till en av pippina att komma ner hit till Lidköping och ge mig krysset också... :)

Underbara färger i bilderna - det nästan osar sommar om dem ! Här är i Lidköpig skiner solen också, men eftermiddagen blev väldigt grå för mig - fick ett bakslag - har fått ett blåmärke på magen som jag är smått orolig över - det ska inte komma blåmärken hur som helst så allt står inte rätt till efter operationen... Nåvä - nu ska jag inte gnälla mer utan ge dig en stor tumme upp för de fina bilderna !
Sen måste jag fråga - får du med dig din bättre hälft mer ut i naturen numera ? Jag upplever det så i alla fall... Och du - det finns väl inget bättre än att dela naturen med någon man tycker om ! :)


Henke :)

Anonym sa...

Aj fan det där lät inte kul…hoppas det löser sig!
Frugan hänger med om jag INTE ska sätta mig och vänta på det jag ska fota…alltså en vanlig utflykt med fika går bra…igår var gränsfall…då jag satt några timmar och väntade på att ortolanen skulle sätta sig där jag ville men nu var det fint väder och jag hade riggat upp grejorna där jag tänkte mig att den skulle sätta sig och ibland så funkar det precis som man tänkt sig…tänka sig!
Och så fikade vi mellan varven…och knallade runt i omgivningarna och njöt av sommarvärmen! Gött!

Steffe

Niklas Johansson sa...

Härliga bilder Steffe och grattis till bilden på Ortalonen.