måndag 3 mars 2014

Igår...

Större bild - Klicka på bilden!

Ett dimmigt Lövsund - 1 mars 2014

De senaste dagarna har jag strulat med att försöka lära mig ett nytt program - Lightroom och jag tar den korta versionen...ska inte tråka ut er för mycket med allt som jag fipplat med...
Har för en tid sedan laddat hem en prenumeration på CC och gillar det och även att man prenumererar på det...även om jag i förstone kunde tycka att det var ju fan att man ska behöva betala för det varje månad men men jag har ändrat uppfattning...gillar att man får det uppdaterat då och då....inte värre än att man prenumererar på lokalblaskan...typ...
Jag har ju alltid använt Nikons programvaror och jag har älskat varje sekund att arbeta med det och då främst U-pointfunktionen i CNX2 men nu så verkar det som att de kommer att ta bort det programmet och de andra programmen också och istället kommer ett helt nytt (nedgraderat) Capture NX2-D där t.ex. U-pointfunktionen är borttagen och det mesta med programmet NX2-D verkar som att det bara blir sämre och sämre... så häromdagen tog jag hem Lightroom 5 för 1200 peng...tänkte att de flesta lovordar ju det programmet så mycket, så okej då...jag kör på det!
MEN...jag blir alldeles kollrig i huvudet...ett nytt sätt att arbeta på...kommer inte ens in i det grundläggande arbetsflödet...i NX2 arbetar jag på så sätt att jag öppnar RAW-filen och sedan lägger jag på alla de moment som ska göras som först beskära, sedan pixla om bilden till 1200 pix på bredden, kontrast, exponering, o.s.v.... justeringar som U-point för att sedan ...skärpning med högpass och eventuell en selektiv skärpning oskarp mask öga eller nått och sedan brusreducering och Spara som - jpeg...det är mitt som jag tycker mycket smidiga arbetsflöde...så enkelt som möjligt och jag är novis men tycker det fungerat bra att arbeta på det sättet... men nu, hur ska jag få ett liknande smidigt arbetsflöde i Lightroom?
Själva bildbehandlingen som jag beskrivit ovan funkar och det fattar jag väl i stort...bara en inkörningsgrej... men det som är problemet är att jag inte får ihop det där med utforskaren och lightroom hur de lirar ihop...man ska importera och exportera och bilderna hamnar lite hur som helst och det blir dubbletter och undermappar går inte att öppna o.s.v o.s.v....
Jag slet mitt osynliga hår och blev mer och mer frustrerad...vi blev hela tiden osams...så till slut gav jag upp...till saken hör att jag är allergisk mot och får feberfrossa av manualer och videokurser...moderskeppet gick jag in på som har grunderna i lightroom gratis men iddes inte, tyckte det blev för mycket att ta in...så jag avinstallerade lightroom i ren frustration och så gick ett par dagar och jag tänkte att näää, det var väl då faaan...så jag tog tag i saken, installerade lighroom igen och tog en allergitablett och två treo och satte igång med videokurserna för att överhuvudtaget få någon hum om vad jag håller på med...har suttit några timmar nu och försökt att fatta...och visst men inte är det så j***a enkelt som det görs gällande...och visst är det jag som är lite (läs mycket) trögfattad men vadå...det ska väl vara lätt och leva och ett sånt program ska väl vara enkelt för gemene man så att man enkelt kommer igång om man nu har köpt det och vill använda det i sitt arbetsflöde...jag hade inga problem alls att komma in i Nikons Capture, View och Transfer...hur smidigt som helst utan några tråkiga manualer och träliga videokurser...som sagt var...som jag älskade de programmen...tråkigt av Nikon att nedgradera till endast Capture NX2-D och där några av det bästa funktionerna som fanns i "gamla" NX2 är borttagna...suck!

Men jag ska behålla programmet lightroom och ta det lite pö om pö...då och då för att ta in lite i taget och se om jag inom sinom tid kan komma in i programmet så det flyter på bättre och man blir mer och mer van vid att arbeta med det...ahhhhh...vi får se...
Idag (läs igår) blir det Aspa och sångsvanar...förhoppningsvis är de hemma...och vädret är dis...det är roligare än å sitta vid den här ***** dumburken och hålla på med  program som man inte begriper sig på...

Ses!

1 kommentar:

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Hejsan.
- Snygga bilder på svanarna i dimman.
Bara ett litet tips:
Jag har också CC och tycker det är mycket smidigare att köra i BRIDGE och CAMERA RAW. Båda dom ligger i CC-paketet. Jag tycker det är betydligt mera logiskt uppbyggt än LIGHTROOM.
- Ha en fortsatt bra dag !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)