lördag 24 september 2011

Kyrkö Mosse - Bilskroten

Större bild - Klicka på bilden

En dagsutflykt till den berömda bilskroten nere i Smålands djupa skogar gjorde vi fredagen den 23 september 2011 - Kyrkö Mosse som ligger utanför Ryds samhälle...en tripp som jag/vi tänkt gjort länge men det har inte blivit av förrän nu.
Jag skriver inga faktauppgifter eller så här utan det finns förmodligen en hel del att googla på när det gäller den saken.
Mysigt var det att knalla omkring där och känna historiens vingslag och tänka sig att det ligger en människa bakom som har både arbetat och bott där på samma ställe. Vädret hade vi väl ganska tur med...det kom en regnskur men inte mer...solen tittade fram emellanåt...men bäst var när den gick i moln och regnet höll upp..då blev det bästa ljuset.
FLER BILDER SER NI  PÅ:  Kyrkö Mosse - Bilskroten
Bilderna är rätt ur kameran utan ngn som helst manipulering i något fotoprogram...en del är softade med imma (andas på) på linsen, och "fartbilderna" är gjorda på så sätt att jag drar/vrider objektivets brännvidd och med lång slutartid för att få den där speciella effekten.










8 kommentarer:

Gunnar Eriksson sa...

Det är ett fint ställe. Jag tycker bilskroten gör sig bäst på hösten då höstens färger och väta förstärker den övergivna stämningen. Tyvärr så har slitaget ökat i takt med att fler får upp ögonen för stället. Idag finns det nog inte en hel bilruta, strålkastare eller baklyckta kvar. Man ser även bildörrar som sparkas in eller bryts av.

/Gunnar

Laila sa...

Nej men Stefan! Nu blir jag avundsjuk! ;-)
Så länge som jag har tänkt att ta mig dit...
Jätte kul att se bilderna där ifrån. Tar för givet att det finns hur mycket som helst att fota där...

Linda Elm sa...

häftiga bilder. även fast jag inte är så intresserad av att fotografera "döda" ting så skulle det där vara kul att åka till och fota lite.

Ronnie Isacsson sa...

Har inte testat den där gamla idén med med zoomning ännu men nu har jag äntligen en systemkamera att testa med . Ska ner där i helgen har jag tänkt sen ett par veckor tillbaka , ska testa då o se om jag får lika fina bilder som du.

kaisu marjatta sa...

Hyvin vaikuttavia kuvia. Ihmettelin sanaa "kirkko" minulle tuli mieleen autojen hautausmaa. Noin kauniissa luonnossa ne tuntuvat rikokselta, jos voisin keräisin ne kaikki pois romuttamoon.
Mutta valokuvina nämä säväyttävät paljon. En itse ole valokuvaaja, vaan kirjoitan, joskus olen pyytänyt kuvia runojen tai tarinoiden rinnalle, aina on niin, että kuva menee parhaimmankin kirjoitukseni yli.

Ninni Hausenkamp Lundqvist sa...

Hej! Såg dina bilder från Ryds bilkyrkogård. Jag har också fotograferat där. De med detaljer har jag på min blogg - http://ninnilundquist.blogspot.com/2011/12/ryds-bilkyrkogard.html. Kul att man kan ta samma motiv, lika men ändå personligt. Är också delvis utmattad (utbränd) och tyckte det var bra att du skrev det i början på din blogg.

Ninni Hausenkamp Lundqvist sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ninni Hausenkamp Lundqvist sa...

Glömde skriva att dina bilder är fantastiska! Bilarna, men framförallt fåglarna.