tisdag 5 april 2016

Tisdagskåseri...

Större bild - Klicka på bilden!

27 mars - 2016
sv/v - svagt sepiatonad

Undrar ni om datorn...jorå...eller som en kompis sa när man frågade hur läget var...jorå, det hänger och dinglar!
Jaja, ovan har ju inget med varandra att göra men fick tanken bara...det om det...alltså...datorn måste startas om ett par ggr varje morgon så ingen förändring där, bara undrar när mitt tålamod ska ta slut men men det är ju mer strul och dra iväg med burken än att starta om den varje morgon...den olägenheten kan jag ta...än så länge...
Konstigt är det för burken går ju hur bra som helst efter en eller ett par omstarter...har även/laddat hem och kört ett program som heter Reimage men icke...programmet ska ta bort trasiga filer och reparera samt hämta nya friska ersättningsfiler och lägga in i burken men icke...

Deklarerat har vi gjort...några klick, klick...åsså klart!
Suveränt!
20 peng i restskatt fick jag...ja, jag har betalat in...!
Inte vet jag var gränsen går för vilken summa man inte behöver betala men som den gode medborgaren jag är så är det väl bäst att göra det så det inte blir nå strul...!
20 peng kan man väl ta och betala in utan att det ska behöva göra för ont i plånboken...typ...

Mailade en bilsäljare i fredags och påminde igår och fick svar att det var 5 månaders väntetid på bilen vi ville ha så kanske ett tecken på att lugna sig lite tills vi vet hur det blir med frugans pansjoplaner.
Bäst så...men ibland så får man ju såna dära oerhörda bilbytarlusttankar att nu är det dags att byta bil men men...
Tanken var ju att byta mens man får något för den...
Bilarna finns nog kvar i höst också...om det blir nå...vi får se...fast då får jag väl ändå mindre för bilen men men den dagen den sorgen...

Två innesittardagar har det varit...regn har utlovats men just nu skiner solen och det verkar vara ett riktigt skapligt väder...men ibland så drar soffan mer...det finns tre saker jag älskar i  livet...foto, soffan och naturen...utöver min livskamrat och katterna då förstås...är väl bäst å tillägga...!
Soffan och foto kämpar hårt om min gunst ibland!  :-)
Ibland vinner soffan och ibland vinner foto...beroende på vilka strapatser man haft när man har varit ute på fotouppdrag...ett hårt liv kan det vara ibland...! :-)
Tålamodskrävande...
Det tar på kroppen...!
Å då är det så skönt å luta sig tebax i soffan och slappa med teven och katterna i knät som sällskap...
sen är man redo för nya tag...det går för runt liksom...

Angående Marsäng så har det varit 5 stycken jordisar en kväll där...en till så är det tangerat rekord men igår kom rapport om att inga jordisar setts.
Kanske har de dragit vidare...?
Jag har suttit där två kvällar och fått bilder av miljökaraktär och tanken var att sitta en eller ett par kvällar till för att få några närbilder där en jordis sitter på en stolpe men inte lyckats och/men det är ju så förbaskat kallt om på kvällarna...fötterna lider pin efter en stund trots dubbla raggisar...ja, jag är frusen av mig...man blir ju frusen när man sitter still ett tag...

Letar stuga nere/nära vid Ottenby gör vi också...där vi brukar hyra har de gjort om till bostadsrätter och de lägenheter som är kvar av vandrarhemsstandard som fortfarande går att hyra för gäster har de höjt priserna på så det blev alldeles för dyrt där nu...synd för vi tyckte om placet och har under många år (nästan) varje år hyrt in oss där när vi besökt södra Öland.
Nu ska jag leta efter nått nytt boende inom en rimlig kostnadsnivå och se om vi kan hitta något trivsamt och som ligger nära fågelparadiset Ottenby...
Uuuuuh nu dök det där minnet upp när vi hade hyrt stuga vid Segersta fyr...de där stugvärdarna som blåste oss på 3500 peng.
Enda gången som vi har testat att hyra annat än det vi brukade hyra...och så sket det sig totalt...
Det som hände var att när vi kom fram till infarten ner till stugan så gick det inte att åka ner på den vägen iom att den var översvämmad...vilken jävla härdsmälta...då var jag arg...inga pengar tebax utan de hade reglerna på sin sida hävdade de men vi hävdade att det inte gick att köra ner och då iom det så var vi berättigade till peng tebax men icke...de vägrade...till slut så skrev jag att de kunde stoppa upp pengen nånstans där solen aldrig lyser...och så var det med det...
Vi fick några fina dagar ändå vid det vanliga placet men mentalt var jag besudlad i tankarna av eländet...svårt att bara släppa liksom...
Jaja, man lär så länge man lever...det är historia nu...

Jaha det var det kåseriet...huvudet var tomt när jag började men det blev några rader i alla fall och nu kan ni bara gissa vad det blir...hahaha...the sofa...!

Ha det gött out there..!

Ses!

1 kommentar:

Klas sa...

Kommer ihåg upplevelsen med den där stuguthyraren, så tråkigt behöva vara med om sånt. Antar det härdar en och kanske man tar andra motgångar bättre.
Här blir det med allt regnande oxå soffan. Avskyr det under dagen men finns inget mycket annat att göra.
Köpte inte du ny bil för bara några år sen? Jag har inga synpunkter på det, själv är jag sällanköpare. Så sällan det är möjligt. Andra har högre krav.
/ Deerhunter