lördag 9 december 2017

Isgata...

Större bild - Klicka på bilden!


...i torsdags på väg ut till kojan och vi fastnade i första backen nån eller ett par kilometer innan infarten till kojan...så det var bara till att dra hem igen...efter lite möda och besvär...fick backa nerför och hamnade lite vid sidan om i kanten där det var lite lerigt i tron att det var fastare mark där och kom varken framåtebako...så fick gunga lite och få hjälp av en förbipasserande kvinna att tillsammans med frugan skjuta på så bilen kom loss till slut och fortsätta att backa ner till plan mark...
Så det var det äventyret den dagen och nu får tripper ut dit vänta tills mildvädret eventuellt bryter ned isen till gruset igen...
Har köpt två nya åretruntdäck till framhjulen för att ha nya fräscha däck där så är den "felmarginalen" eliminerad...bak var de mindre slitna så de får/kan hänga med ett tag till.
Inte för att jag tror att åretruntdäck utan dubb hjälper mot isgata men då är det fräscha däck i alla fall...det är nog dubbat som gäller men med det väglaget vi oftast har här i mellansverige så...hade dubb på förra bilen och efter en vinter med barmark så fanns det inte många dubb kvar när våren kom...utslitna och de flesta hade lossnat från däcket...dålig kvalité...tja, jag vet inte?
Men så var det i alla fall...
Leverans och montering tisdag...
Har ju haft en fyrhjulsdriven bil men inte fan hjälpte det...två gånger ner i diket med den i krypfart och en decimeter snö men det berodde nog inte på den utan på föraren...kanske?
Jag hade lagt i fyrhjulsdriften men bilen drog ofelbart åt sidan trots det...skulle nog ha stannat och backat men det är lätt att vara efterklok...typ...
Jaja...historia...minnen...

Har börjat kolla igenom örnbilderna från Västmanland...600 stycken ungefär men dem lägger jag på en annan sida jag har för att inte trötta ut er kära läsare med för mycket av den varan.
Kommer nog att bli en och annan bild ändå från kojan med rovisar vad det lider sent omsider vartefter...sista gångerna har det varit trögt...varken korp eller skator har visat sig...inte ens vråkarna har varit på hugget...en vråk har hälsat på ett par gånger inget mer...nötskrikor har jag däremot ett antal av ca 7-8 stycken...trevliga fåglar att beskåda men men...det är ju de stora man vill ha.

Har beställt ett nytt objektiv som är på ingående...ett Nikon 200-500 5,6 hela brännvidden...har saknat ett zoomoptik i det att man är lite begränsad med ett fast...och framförallt vikten är mindre så att jag kan handhålla det utan att börja skaka i armarna efter 30 sekunder som med den stora tunga saken.
En promenadglugg...
Ska bli intressant att se hur det levererar...tanken är att använda det på småttingarna vid mataren och få lite olika infallsvinklar på motiven på de olika brännvidderna...och även rovisbilderna är det tanken att kunna variera sig lite mer...

Idag bakas det peppisar i hemmet...andra advent stundar...å jag längtar till januari och att julen ska vara överstökad...

Ha en trevlig helg!

Ses!

3 kommentarer:

Sylwia Grabinska sa...

oj oj oj!!!!
Vilka bilder börjar du ta :)
MAKRO med artistiskt känsla :)
Den gillar jag ;)

Fint, fint :)

hälsningar från skit våt Norge

Sylwia Grabinska sa...

oj oj oj!!!!!
Vilken häftig bild!
Börjar du ta makro bilder med artistisk känsla?
Den gillar jag :)

Väldigt, väldigt fin

Ölandsvindar sa...

Haha! Jag hade en Land Roverjeep en gång i tiden och med den drog jag upp många som hade hamnat i diket. Hade det funnits mobiltelefoner på den tiden hade jag haft en stor samling med bilder av misstrogna män med gapande munnar när en tjej klev ur jeepen och frågade om hon skulle hjälpa till. Men upp kom dom!
Längtar också till januari.
/Kerstin