fredag 23 december 2016

Veckan - Torsdag

Större bild - Klicka på bilden!

Klockan är 7 och jag har precis kommit fram till min lilla skogshydda...och tittar upp mellan granar och grenverk...ser månen och tar en bild...småfåglarna har fått mat...in i kojan och installerar mig och häller upp kaffe och tar en macka...det är mörkt ute...fortfarande efter en timme...

...klockan 8:11 är det mörkt...jag lyfter på gardinen och kikar ut och ser något konstigt sitta på stolpen...sparvhök finns inte i tanken utan det är något "skit" som sticker upp på stolpen...kikar med kikaren och ser att "va fan det är ju sparvhöken som sitter där"...och mörkt som i röven är det fortfarande...men den sitter där i godan ro...den brukar ju fara runt som ett jehu annars men efter tio minuter sitter den kvar och den har putsat sig och haft lite morgonbestyr för sig...ISO:t ligger på tiotusen...tider runt 1/15 upp till 1/40 ...600:at och det vill till att hålla stadigt i gluggen plus att VR:en surrar...men vad gör man, det är bara att ta det som det är...men ljuset är ju på väg i alla fall...

...fortfarande skumt...

...jag låter kameran gå en eller två bilder i taget för att inte skrämma...när man för en gångs skull har en sparvhök återkommande får man vara lite rädd om rariteten...den är ju som jag sagt tidigare inte så lite tricky att få komma och hälsa på...väldigt skygg och försiktig i sin spaning på omgivningen...

...veckans skitbild nummer 1...

...veckans skitbild nummer 2 med "bonus"...

...herr dompapp tittar in då och då tillsammans med ett antal andra dompappor och dommammor...

...här är sparvhöken på besök för andra gången under dagen och nu är det betydligt ljusare men ändå så har jag högt ISO för att eventuellt kunna "fånga" den i en flygpose...men den gömmer sig väl i sin jakt på något ätbart...

...här har den hoppat fram och jag får de bästa bilderna under de få sekunderna som den sitter still...en bild till blir det som jag lägger in i nästa inlägg som veckans bästa bild...

...hacke är en återkommande gäst i stort sett varje dag...

...en till som gillar att gömma sig...sitter ofta länge och väl innan den gör någon ansats att röra på sig...kan sitta gott och väl nån eller ett par timmar på samma plats innan den får för sig att dra ut på jakt efter något ätbart...

...talgoxe med den fina vråken i bakgrunden väl gömd...

...gapar stort...

...de är vackra...

...nu blev det lite action...

...vingar uppåt sträck...

...nu drar vi!

Inga kommentarer: