torsdag 18 juni 2015

Åh dessa ***** sångare...

Större bild - Klicka på bilden!


...busk, vass, rör, lund, kärr, säv, gräshopp, löv, hök, flod, gran, grön, härm, kungsfågel, nord, taiga, trast, törn, ärtsångare...det finns en hel del sångare, säkert fler än de här uppräknade och problemet för mig med dessa är att några/många av dem är likartade till utseendet och svåra att arta annat än med sången som hjälp...vilket för mig är skitsvårt för att inte säga nästan omöjligt om jag inte får lite hjälp på traven, att någon säger vad det är för fågel och jag kan utifrån det höra...flodsångare första gången jag hörde den vid Duvholmskorset och samtidigt såg den var det inga problem.
Det var en lyckokänsla att både se den och höra den när den hade öppnat näbben!
Ja, det går faktiskt att avläsa näbbrörelserna...och koppla ihop det med ljudet...typ! :-) 
Men denna på bilderna är det inga problem med i alla fall...den kvintilerar hejdlöst när den syns inom synfältet och är på kvitterhumör... såååå...man får vara nöjd med det!
Och några sångare har jag ju faktiskt lyckats pricka in...sen är det ju så här också...det är inte viktigast att få kryss utan det är själva naturupplevelsen som ju kommer i första hand om det sen blir kryss så är det bonus liksom...men visst lite "tävlan" med sig själv blir det ju...det ska jag inte sticka under stol med... :-)  ...man måste ju ha lite mål här i livet...typ... ;-)


Veda - 16 juni 2015

2 kommentarer:

Lasse Jansson sa...

Trevliga bofinksbilder. Jag förstår dilemmat med artbestämning när fågelsången blir avgörande. Själv är jag allt för okunnig på fåglar men det är en häftig känsla att se och höra en specifik art och sedan komma på att man faktiskt lärt sig genom egna iakttagelser ute i naturen.

Klas sa...

Jag är i liknande bryderi som du, bara ett par pinnhål lägre på skalan. Men det är (än så länge) inte så viktigt för mig. Vi fotografer vill ju i första hand få bra bilder. En bra bild på en vanlig art är inget att förakta. Som bofinken här.
God fortsättning på midsommarfirandet!
/ Deerhunter