lördag 4 maj 2013

Om bildmanipulering...

Större bild - Klicka på bilden!

Hummelvik - April 2013

...kanske jag ska orda något om med anledning av att en bild jag skickat in till en tävling blev diskad på grund av att bilden ansågs manipulerad och det kan man ju ha skilda åsikter om vad som är manipulation eller inte och var gränserna går.
Så långt är jag med...absolut inga problem.
Men...för min del så ansåg jag inte bilden manipulerad utan bara tillrättalagd för att kunna visas...inget tillagt av ytterligare element som inkopierade föremål eller så.
Hade jag fått regler innan tävlingen (det stod inget om det på tävlingssidan) och fått helt klart för mig vad som gällde just i denna tävling hade jag givetvis inte skickat in den bild som det gäller...men jag undrar lite hur många fotografer som inte gör något med sina bilder...ett stort mörkertal gissar jag...kan tänka mig att det är som doping..."alla" gör det eller vet om det men ingen vill prata om det...typ nånting sånt...
Jag ska inte nämna vad och var och vem...men en annan anledning till min upprördhet angående den tävlingen var att bilden utan pardon blev diskad, det kom bara ett mail att bilden var diskvalificerad tillsammans med två övriga inskickade bilder som jag inte ens nämnt något om om de var behandlade... utan att få försvara mig eller förklara min syn på saken...och trots att jag varit ärlig och talat om vad jag gjort med bilden...sen en annan sak var att efter att jag skickat in bilden så kom regler för vad man fick göra eller inte göra...alltså efteråt...för min del så var det inte rent spel när det gäller hanteringen av denna tävling och jag föredrog att inte alls ha med det forumet och dess ägare att göra utan tog min hand helt bort från den.
Tills vidare ska sägas...får se vad som händer och fötter framledes...
Nån jävla ordning måste det väl ändå vara...!

För att spinna vidare lite i ämnet...vad för ansvar har jag som fotograf att mina bilder är helt äkta utan någon som helst bildbehandling?
Jag vill inte använda ordet bildmanipulering för det har en dålig klang men bildbehandling tycker jag passar bättre enligt mina preferensramar.
Som jag ser det så har jag egentligen inget ansvar alls med tanke på att jag är en helt igenom renodlad amatör i dess genuina bemärkelse MEN för det egna samvetets skull vill jag ju naturligtvis att mina bilder ska vara så rena och oförfalskade som det är möjligt...sen var gränsen går är ju en definitionsfråga och vad det egna samvetet säger.
Att vara med i ett fotosällskap som t.ex. Naturfotograferna ställer ju helt andra krav och där är det fullt förståeligt att man måste hålla sig inom ramar som full äkthet i hela sitt bildskapande annars faller ju hela konceptet med naturfotografernas etiska och moraliska värderingar.
Som sagt var...att ta bort något som jag kunde tagit bort vid bildens tillblivelse är min gränsdragning och som jag tycker är helt okej samt att eventuellt lägga till en vingspets som ju finns där men utanför bild...helt okej enligt mitt tycke.
Sen om det i reglerna står att det är förbjudet med någon som helst behandling förutom sedvanligt mörkrum så är det klart att det ska följas...absolut!
Det var lite min peng om detta...

4 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Håller med! Finns det regler ska de naturligtvis redovisas i samband med att tävlingen utlyses och inte i efterhand. Har just varit ute och sett bland annat gluttsnäppor nu på morgonkvisten. Härliga tider! /Kerstin

Stefan Pettersson sa...

Visst är det en härlig tid nu men man blir ju lite stressad av allt man vill göra...hinna med!

Ha en fin helg!

Steffe

Klas sa...

Känns ju lite bakvänt att att först be om bildmaterialet och efter diskningsbeslutet skicka reglerna. Men bättre sent än aldrig, kanske. Var gränsen mellan "normal" bildbehandling och manipulation går kan väl ingen ärligt svara på och godtycke måste som konsekvens uppstå. Endast fotografen har full koll på vad bilden utsatts för i efterbearbetningen och är den ende som kan ta ansvar. Du som ju ställer ut egna bilder gör så klart vad du själv anser lämpligt med dessa. I det fallet behöver man som bildkonstnär inte bevisa något alls, tycker jag. Men om en tävlingsledning sätter upp kriterier för deltagande måste ju så klart dessa följas. Tycker jag. / Deerhunter

Stefan Pettersson sa...

Klas: Håller med dig helt och tackar för din kommentar i ämnet...ett både känsligt och svårdefinierat ämne som lätt blir kontroversiellt om det ska debatteras in absurdum var gränserna går...det har vi ju sett exempel på tidigare och kommer att få se fler exempel på...behöver jag nog inte ens gissa... :-)

Steffe