onsdag 10 april 2013

Två underbara dagar vid Hummelvik!

Godmorgon!

Idag börjar jag med att skriva några rader utan bilder eftersom jag i dagarna två har fotograferat sjöfåglar nere vid fiskeläget Hummelvik och det har varit två fantastiska och soliga dagar (sic!) med massor av sjöfåglar!
Många bilder har det blivit och jag har en hel del arbete framför mig och kommer att lägga in bilder vartefter under dagens lopp och även imorgon kan jag tänka!
Har tagit cirka 1300 bilder (!) och min undran är ju vad ska jag göra med alla bilder?
Det blir till att rensa och rensa..."kill your darlings" som det heter...inte lätt ska jag säga...jag har en känsla, får en känsla för mina bilder där jag älskar ALLA mina bilder...men det är ju omöjligt att spara alla utan man måste ju sortera, rensa och rensa OCH rensa!
Mina urvalskriterier går till ungefär på detta sätt...först en grovsortering där alla oskarpa och vingklippta bilder slängs, då ryker väl hälften kanske...sen en grovsortering till...sen detaljstuderar man de som är kvar...och rensar igen och sen förhoppningsvis är det de bästa kvar och hur många det är får man se...men ungefär så...
Är det någon bild som inte platsar eller man är osäker på så är det bara att slänga...finns ingen anledning att spara en osäker bild när det finns hundra åter att titta på och lägga in i arkivet.

En annan känsla jag har för mina bilder är att de är "färskvara"...visst...ibland är det kul med "Favorit i repris" men annars har jag lite svårt att känna något mer för bilder som är "gamla", tänker på alla de bilder som jag har från gömslet...vet inte hur många tusen det är men de ligger i arkivet och jag har knappt tittat på dem...som sagt det är "färskvara" och jag tycker det är roligast att lägga ut bilder som kommer från "dagens uppdrag" så att säga.

Från det ena till det andra men ändå inte...det finns Firmwareuppdateringar till D4 bl.a. och en massa andra av Nikons kameror också...jag går inte in på detaljer utan tipsar om det bara och ni går in på Nikons hemsida och kollar av om ni behöver uppdatera era grejor...även visnings och bildbehandlingsprogrammen finns det nya uppdateringar till.

Annars är det hemmadag idag och imorgon också då ska jag lämna in bilen på tvätt och vaxning hos Nyköpings Biltvätt ett par kvarter bort ifrån där jag bor.
Brukar göra det en gång om året då bilen blir som ny utvändigt när alla asfaltsprickar tas bort och ett lager vax läggs på så att regnvattnet pärlar sig så fint, så fint!
Sedan är det dags för service...undrar vad den kommer att gå på?
Tvätt och vax - 1600 peng...kan det vara värt!

Nu ska jag beställa service...på nätet förståss! Internet är fantastisk...när det fungerar!
Sen blir det att kolla genom alla bilder från dagarna två!

Ha det bra out there!

Ses!


Inga kommentarer: