lördag 3 oktober 2009

Apropå den "gräsliga" bilden...

Några rader bara apropå den "gräsliga" bilden...så här känner jag idag...
Nonfigurativt, abstrakt, att våga leka, att experimentera...vad blir resultatet om jag gör si eller så?
Att kunna "se", vara öppen i sitt sinne.
En del tycker om, andra tycker inte. Jag tyckte tidigare inte om abstrakt konst...jag vill se vad det är motivet föreställer men nu när jag fotograferat ett tag har jag insett att det handlar om att kunna "se".
Det är ju det som är så fantastiskt med foto att man kan både avbilda och måla med kameran. Det abstrakta motivet ligger ju mycket i betraktarens fantasi och hur öppen denne är för att kunna ta emot intryck från vad h*n ser i motivet.
Underbart tycker jag.
Bilden föreställer ett grönt gräsfält med inslag av högre gulnat gräs i övre delen vilket jag inte hade behövt uppgett iofs men för att förtydliga min avsikt med att "måla med kameran", att det kan vara ett roligt sätt att utvecklas på iom att man ser resultatet i vad man gör i de olika rörelserna, slutartider, vitbalans och bländare o.s.v. o.s.v.
Häftigt...tycker jag!

Inga kommentarer: