onsdag 2 september 2009

Har börjat fotografera i NEF - Nikons RAW-filer.

Nu har jag laddat hem Nikon View NX för att kunna visa NEF-filerna...det fungerar inte att visa dem i Vistas egen bildvisare utan man måste konvertera om dem till JPEG först och det gör man ju innan man lägger ut en bild på webben.

Tanken med att fotografera i NEF är att bilden innehåller mera information och att man kan ändra på vitbalansen i fotoprogrammet bl.a. (vilket inte går med JPEG)
Att helt enkelt få mera möjligheter att ändra i efterhand om något gick fel vid fotograferingsögonblicket.
Så nu laddas bilderna upp med Nikon Transfer...visas i View NX och behandlas i Capture NX...ett lite annorlunda flöde men ska testa så här nu ett tag för att se om jag tycker det funkar bra och om jag kan vänja mig vid det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag lovar du vänjer dig och du kommer älska RAW format inom kort! -Lycka till!
Morgan

Anonym sa...

Aha...så du kör på det?
Där ser man...

Steffe

Anonym sa...

Ja, jag kör i RAW format det blir ju något långsammare process i början speciellt om man tagit många bilder från ett fototillfälle liksom. Men får man bara in vanan går det som på räls!
Morgan