onsdag 26 november 2008

331


Vädret kontrasterar...idag var det fem plus och duggregn!
Idag får det bli en bild på en duva tagen utanför vårt vardagsrumsfönster...vi har haft ovanligt många duvor i år vid matbordet...de verkar trivas.
Vi har köpt blandfrö (med bl.a. solrosfrö) nu sist vi handlade för att se om det kan bli ngn ökning av fågelarter...skulle ju vara kul om det kom steglitsar t.ex, som Sonja http://sonjac.wordpress.com/2008/11/25/finbesok-ii/ hade besök av häromdagen...har aldrig sett dem på riktigt. Vore jättekul för att inte tala om hackspettar...fast en gång hade vi en ekorre på besök på framsidan när vi hade "holk" vid köksfönstret och det var så kul för den hängde upp och ner och höll sig fast med bakbenen i fästet och sen tog den frön med framtassarna och käkade...såg jättekul ut.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ser ut som punktmätning av ljuset. :)
Jag gillar såna bilder, lite naturens studio! :)

Anonym sa...

Alltid lika trevligt att kolla in här och se vilken dagens bild är. Idag var det en duva och jag måste säga att det är väldigt sällan jag ser bra bilder på duvor men denna tyckte jag stod ut med sin kritvita miljö och detaljer i fjäderdräkten. Snyggt Steffe :)

mvh // johannes

Anonym sa...

Det vete sjutton om inte steglitser ökat i antal? Jag tycker jag ser sådana lite här och där numera. Kan iofs bero på att jag tittar noggrannare när det är småfågelflockar i tistlar och kardborrar på sensommaren/hösten.
Men det är första gången jag ser dom hos mig, ätande solrösfrön.

Jag gillar verkligen duvor. Dom är vackra, och väldigt olika tecknade. Annorlunda fotat mot snön, fint.

Anonym sa...

Jo, den blev lite överexpad! ;-)
Nämen jag rensade bort lite runtomkring för att jag tyckte det passade och sen på med kontrast för att "dra fram" duvan...ja, visst är det olika teckningar på dem...häromdagen hade jag en helvit duva med bara ngn liten fläck på kroppen...då tänker man "ska det vara så"?...är det albino men det kan det ju inte vara för ögonen är ju normala så det är nog så att de har olika teckningar med ett spektrum av från nästan helt svarta till helvita...